Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V B UPTD SDN 145 Inpres Pampangan

Authors

  • Nur Hikmah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Sri Rahayu Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Fitri Ramadhani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Siti Aisyah Ramadhani Fitri Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i6.300

Keywords:

Canva Application Media, Learning outcomes

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes by applying the Canva application learning media to the science and science subject class V B UPTD SDN 145 Inpres Pampangan. This research is Classroom Action Research, the subject of this research is V B, totaling 30 students consisting of 17 men and 13 women. The implementation of this action was carried out for three weeks, each week including learning and assessment. The presentation of the first cycle material starts on 14 September 2023 and the first cycle test on 18 September 2023. The presentation of the second cycle material starts on 19 September 2023 and the second cycle test is held on 23 October 2023. The results of the research show that the learning outcomes of the first cycle students are average. - average 78.33%. Then in cycle II it increased to 94.00%. The contribution of the application of the Canva application learning media to improving student learning outcomes is very significant, meaning it is in the high category. So it can be concluded that the teacher's ability to apply the Canva application learning media can improve student learning outcomes in science and science subjects in class V B UPTD SDN 145 Inpres Pampangan.    

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Audie Nurul, 2019, Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik, Jurnal Porsiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, Vol.2 No. 1

Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.

Kemendikbud. (2022). Hal-hal Esensial Kurikulum Merdeka di Jenjang SD. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/hal-hal-esensial- kurikulum-merdeka-di-jenjang-sd.

Lumbantobing, W. L., Silvester, S., & Dimmera, B. G. (2022). Penerapan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar di Wilayah Perbatasan. Sebatik, 26(2), 666-672.

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran daring (quizizz, sway, dan wordwall) kelas 5 di sd Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552-560.

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia,

W. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran daring (quizizz, sway, dan canva) kelas 5 di sd Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552-560.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171.

Pelangi, Garis. 2020. “Pemanfaatana Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA”. Jurnal Sasindo Unpam. Vol 8.

Rahmasari, Erisa Adyanti, dkk. 2021. Kajian Usability Aplikasi Canva: Studi Kasus Penggunaan Mahasiswa Desain. Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia. Vol 7.

Rahmatullah, R. Inanna, I., & Ampa, A.T. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317-327.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru.

Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. 2015.

Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. 2015.

Supardi. (2013). Kinerja Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Thobroni, M., (2016), Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik, Ar-Ruzz Media, Yogyakarta.

Wiradarma, K., Suarni, N., & Renda, N. (2021). Analisis Hubungan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Daring IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3), 408. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i3.39212.

Downloads

Published

2023-11-07

How to Cite

Nur Hikmah, Sri Rahayu, Fitri Ramadhani, & Siti Aisyah Ramadhani Fitri. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V B UPTD SDN 145 Inpres Pampangan. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(6), 126–136. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i6.300

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.