Analisis Algoritma Pemrograman Dalam Media Sosial Terhadap Pola Konsumsi Konten

Authors

  • Amelia Tri Andini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.526

Keywords:

Social media, content, Programming algorithm

Abstract

Easy exploration of content - content containing videos or images on social media which in this case we as users do not know how the social media algorithm works in displaying the content we see. This research aims to analyze the influence of social media algorithms on content consumption patterns. This research uses a qualitative research method with a literature study research type and is continued by directly analyzing social media platforms, namely TikTok and Instagram. From the results of the analysis, it can be seen that the algorithm of this social media both on the TikTok and Instagram platforms has similarities, namely being influenced by interactions from users in the form of (likes, comments, and shares), user search history, trending topics, and influenced by accounts that are followed. So that the content consumption patterns of social media users will remain the same because all the content that users see or enjoy is based on the user's own interests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, Renata Nur, Dinie Anggraeni Dewi, dan Santi Nurhayati. 2023. “Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri Griya Bandung Indah.” Dirasah : Jurnal 6(2): 346–52.

Aziz, Ahmad Zaki Abdul. 2020. “Optimasi Instagram Sebagai Media Penyampaian Pesan Dakwah.” 1(4): 216–26.

Eko Susanto, Wahyu dan Ahmad Syukron. 2019. “Logika & Algorilma untuk Pemula.” : 1–76. https://repository.bsi.ac.id/index.php/unduh/item/285644/Bidang-A_Buku-Ajar-Logika-Algoritma-a.n-Wahyu-Eko-Susanto.pdf.

Farid, Muhammad, dan Eva Farhah. 2021. “Pemanfaatan Algoritma Instagram dalam Meningkatkan Promosi ODTW Budaya (Studi Kasus di @KampungbudayaPijiWetan).” Cakra Wisata 22(2): 1–8. https://jurnal.uns.ac.id/cakra-wisata/article/view/50407.

Malik, Rizaldi, dan Jatmika Nurhadi. 2023. “Strategi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Anak Menggunakan Algoritma Aplikasi Tiktok, Instagram Reels, dan Youtube Shorts.” Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 5(1): 119.

Oktadiana, Siska Dinda. 2023. “PENERAPAN ALGORITMA INSTAGRAM PADA UMKM KRECEK RAMBAK SANDY JAYA UNTUK UNTUK MEMPERLUAS JANGKAUAN PASAR.” UNIVERSITAS DINAMIKA.

Puspitarini, Dinda Sekar, dan Reni Nuraeni. 2019. “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi.” Jurnal Common 3(1): 71–80.

Rahmadani, Desy. 2021. “Algoritma Media Sosial dalam Film Dokumenter The Social Dilemma.” http://digilib.uinsby.ac.id/52191/.

Rahmawati, Devie. 2018. “Risiko Polarisasi Algoritma Media Sosial : Kajian Terhadap Kerentanan Sosial dan Ketahanan Bangsa.” Jurnal Kajian Lemhanas RI 33(Maret): 37–49.

Ranitta, Angela. 2023. “Algoritma Instagram 2023: Cara Kerja dan Faktor Peringkat.” techarea. https://techarea.co.id/algoritma-instagram/.

Setiyanto, Fanny Briliansa, Didik Setyawan, dan Ariefah Yulandari. 2021. “Pengaruh Algoritma Instagram Terhadap Keterikatan Yang Lebih Tinggi Dalam Penggunaan Instagram.” Seminar Nasional Fakultas Ekonomi Universitas Tidar 2021 “Geliat Investasi Dalam Pusaran Pandemi: Membaca Celah Pemulihan Ekonomi Nasional Di Era New Normal (September): 250–57.

Suratnoaji, Catur, Nurhadi, dan Yuli Candrasari. 2019. “Buku metode analisis media sosial berbasis big data.” : 1–83. http://repository.upnjatim.ac.id/126/16/metode analisis Media Sosial.pdf.

Susanto, Graciella, Rachel Evelyn, Deonvito Leo, dan Hubert Felicio. 2023. “Pemanfaatan Algoritma Tiktok Dan Instagram Untuk Meningkatkan Brand Awareness.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 9(November): 483–91. http://www.nber.org/papers/w16019.

Zafarani, Reza, Mohammad Ali Abbasi, dan Huan Liu. 2014. “Social media mining: An introduction.” Social Media Mining: An Introduction 9781107018: 1–320.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Amelia Tri Andini, & Yahfizham. (2023). Analisis Algoritma Pemrograman Dalam Media Sosial Terhadap Pola Konsumsi Konten. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 286–296. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.526

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.