Peningkatan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Siswa Dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas XI IPS 2 SMAN 9 Maros
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.639Keywords:
Learning Interests, Student Learning Outcomes, Cooperative Learning ModelAbstract
The purpose of this study was to determine the learning process of improving the learning outcomes of Sociology students Class XII Social Studies 2 SMAN 9 Maros through cooperative learning and whether there was an improvement after action. At this stage, researchers prepare learning tools which will support the learning processin the classroom. In addition, observation sheets are also prepared processing with cooperative learning models, and observation sheets of teacher and student activities. From the observations made during the learning process at UPT SMAN 9 MAROS by applying the cooperative learning model or cooperative learning provides little change in students for those who follow learning in class, including: Students are motivated to learn,Students have also begun to be skilled in experimenting and practicum can also support the understanding of the subject matter, students are predominantly active in the learning process.
Downloads
References
Anggorowati, NP (2013). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Mata Pelajaran Sosiologi. KOMUNITAS: Jurnal Internasional Masyarakat dan Kebudayaan Indonesia, 3(1), 103–120. https://doi.org/10.15294/komunitas.v3i1.2303
Dewi, M. (2016). Problematika Guru Sosiologi Dalam Penerapan Kurikulum 2013 Pada Sma Negeri 3 Takalar. Jurnal Sosialisasi, 3(2).
Fetty, MN (2016). Penerapan Model Pembelajaran Sosiologi Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Kelas XII IIS 2. 01, 1–23.
Hadi, DI, & Junaidi, J. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pembelajaran Sosiologi Kelas Xi Ips 2 Sma Negeri 1 Pariaman. Jurnal Socius: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Sosiologi, 4(1), 22. https://doi.org/10.24036/scs.v4i1.14
Hasanah, F. (2023). Meningkatkan prestasi belajar sosiologi pokok bahasan masyarakat multikultural melalui pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal Pendidikan Patria (PEJ), 3(1), 58–69. https://doi.org/10.28926/pej.v3i1.861
Mujazi. (2020). 332233-Penggunaan-Metode-Pembelajaran-Koperati-B0Ee465a. 1, 448–457.
Muna. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Sosiologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Script Pada Siswa Sma Negeri Sampara Kabupaten Konawe. PENGARUH PENGGUNAAN PASTA LABU KUNING (Cucurbita Moschata) UNTUK SUBSTITUSI TEPUNG TERIGU DENGAN PENAMBAHAN TEPUNG ANGKAK DALAM PEMBUATAN MIE KERING, 15(1), 165–175.
Rosalina, L., & Junaidi, J. (2020). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Sosiologi Pada Kelas XII IPS di SMAN 5 Padang. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 175–181. https://doi.org/10.24036/sikola.v1i3.24
Setyaningsih, E. (2020). Optimalisasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Office 365 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi. Habitus: Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Antropologi, 4(1), 70–79. https://jurnal.uns.ac.id/habitus/article/view/45720/28867
Sutrisna. (2019). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) di Kelas XI IPS 5 Semester 1 SMA Negeri 5 Kota Jambi. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 6(3), 571–583.
Umar, E. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Belajar Kooperatif Tipe Jigsaw Elmia Umar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Jurnal Inovasi, 8(September 2011), 102–111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.