Systematic Literature Review : Jenis Kesalahan Pembuktian Matematis Siswa

Authors

  • Patimah Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rusi Ulfah Hasanah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Jubaidah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Khadijah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.824

Keywords:

Error, Proof, Mathematics

Abstract

Mathematics is the mother of science which plays an important role in the development of all aspects of the field of science due to the nature of dependence on all fields of various scientific disciplines. The research method used in this research is the literature study method. This study states that learning to solve problems plays an important role in mathematics, which is almost the same as other conventional roles. Core competencies and competencies were discovered that focus on the need for problem solving skills. The conclusion from various studies conducted using literature studies can be concluded that the weakness is that students have difficulty carrying out mathematical proofs and are less careful when carrying out proofs

References

Arnawa, I. (2009). Mengembangkan Kemampuan Mahasiswa dalam Memvalidasi Bukti Pada Aljabar Abstrak Melalui Pembelajaran Berdasarkan Teori APOS. Jurnal Matematika dan Sains, 20.

Hamimi, L. I. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pembuktian Menggunakan Model PembelajaranGuided Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Geometri Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Didaktik Matematika, 16-26.

Herutomo, A. (2019). Kesalahan Mahasiswa dalam Pembuktian Matematis. Jurnal Didaktif Matematika.

Imas, S. (2021). Perkembangan Statistik Pada Pemahaman Matematika . Jurnal Multidisiplin Matematika.

Klik, K. O. (2022). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Pembuktian Teorema Grup. Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika.

Lestari, K. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Lestari, K. E. (2020). Analisis Kemampuan Pembuktian Mahasiswa Menggunakan Pendekatan Induktif - Deudktif Pada Mata Kuliah Analisis Real. Jurnal Pendidikan Matematika.

Mas, R. K. (2017). Pemahaman Siswa SMP Negeeri 1 Klaten Pada Materi Peluang. Jurnal Singkrak.

Mujib, A. (2019). Kesalahan Mahasiswa dalam Pembuktian Matematis : Problem Matematika Diskrit. Jurnal Math Education Nusantara.

NCTM. (2000). Principles and Standars For School Matematics. Amerika: The United Stat Amerika.

NCTM. (2003). Principles and Standars For School Matematics. Amerika: The United Amerika.

Patimah, H. F. (2023). Pengembangan Instrumen Matematika dengan Soal Essay Pada Materi Bilangan Pecahan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas VII MTs Karya Utama. Jurnal Ilmu Matematika dan Jurnal Ilmu Pengetahuan Alam, 2.

Prastyo, H. (2020). Kemampuan Matematika Siswa Indonesia Berdasarkan TIMSS. Jurnal Pedagogik.

Siregar, F. (2021). Kesalahan Mahasiswa dalam Pembuktian Matematis Pokok Bahasan Sifat Urutan Pada Bilangan Real. Jurnal Ilmu Pendiddikan Matematika.

Stefanowicz, A. J. (2014). Proofs and mathematical reasoning. Jurnal Math Education.

Sucipto, L. d. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Memahami Konsep Bilangan Real. Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 23.

Sumiatik, P. (2021). Tingkat Pemahaman Siswa Bojo Negoro Terhadap Materi Peluang. Jurnal Cendikia : Jurnal Pendidikan Matematika.

Supartini, E. (2001). Diagnostic Kesulitan Belajar dan Pengajaran Remedial. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Syahza, A. (2021). Metodologi Penelitian. Riau: UR Press.

Tanjung Sari, S. (2012). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Matematika, 11.

Waskitoningtyas, R. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balik Papan Pada Materi Satuan Waktu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Published

2024-05-18

How to Cite

Patimah Hasibuan, Rusi Ulfah Hasanah, Siti Jubaidah, & Siti Khadijah Nasution. (2024). Systematic Literature Review : Jenis Kesalahan Pembuktian Matematis Siswa. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3), 135–146. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.824

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.