Studi Literatur: Analisis Kemampuan Berfikir Komputasi Menggunakan Software Matematika Photomath Tingkat SMA

Authors

  • Nur Aisyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.829

Keywords:

Mathematic, Software, Photomath, Computing, Student

Abstract

Developing computational thinking skills in the modern era of mathematics education is becoming increasingly important. Mathematical software such as Photomath offers exciting potential in supporting the development of these capabilities. This article presents an in-depth analysis of the role of Photomath in developing students' computational thinking skills through a literature review study. By identifying and evaluating relevant literature, this article explains Photomath's contribution to the understanding of mathematical concepts and problem-solving processes. The results of the analysis provide valuable insight into the impact of using Photomath on mathematics learning and the development of students' computational thinking skills.

References

Abdillah, A., Mahsup, M., Syaharuddin, S., & Pramita, D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Matematika Berbasis Android sebagai Media Belajar Matematika Siswa SMA/SMK. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 4(1), 17-22.

Abdillah, R., Adhityo K., & Indra K. (2019). Analisis Aplikasi Pembelajaran Matematika Berbasis Android Dan Desain Sistem Menggunakan UML 2.0. Jurnal THEOREMS: The Original Research of Mathematics, 4(1), 138-146.

Abida, R., & Kusuma, A. B. (2019). Pemanfaatan Mobile Learning pada Pelajaran Matematika Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Sendika, 5(1)

Afandi, A., Junanto, T., & Afriani, R. (2016). Implementasi Digital-Age Literacy Dalam Pendidikan Abad 21 Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, Oktober, 2016–2113.

Avanda, A. Y., & Putri S. A. W. (2020). Eksistensi Aplikasi Photomath dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Prosiding Pendidikan Matematika dan Matematika Volume 2, 2020, (pp.1-8). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Cahdriyana, R. A, dkk. (2020). Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. Literasi, Vol 11. hal 50-56.

Derianto, dkk. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Fungsi Dengan Menggunakan Aplikasi Photomath Di Kelas X SMA NEGERI 1 Montasik Aceh Besar. Jurnal Imiah Mahasiswa, Vol 4. hal 154-164

Dewi, I. W. D. P., & Handayani, I. G. A. (2022). Peranan aplikasi photomath dalam pembelajaran matematika di era literasi digital (kajian pustaka). Suluh Pendidikan, 20(1), 94-101

Handayani, Shinta Dewi dan Solihah, Ai. 2022. Pemanfaatan Aplikasi PhotoMath dan Aplikasi YHomework pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Kapas: Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat. Vol 1, No 1 (2022).

Mahuda, Isnaini, Ranny M., & Anton N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745-1756,

Muslimah, A, dkk. (2023). Penerapan Pemanfaatan Multimedia Pada Aplikasi Photomath Dalam Pembelajaran Trigonometri Kelas XI MIPA . Indonesian Journal of Thousand Literacies, Vol 1. hal 241-360.

Oktaviani, R. D, dkk. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Photomath Sebagai Media Pemecahan Masalah Matematis. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 4. hal 40-54.

Ramanda, E, dkk. (n.d.). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Computational Mathematics Kelas XII IPS SMAN 11 Semarang. Prosiding Santika 2, 85-92.

Wijayanti, R, dkk. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Photomath dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding , 1396-1401.

Wisesa, Y. (2014). PhotoMath Bantu Selesaikan Soal Matematika Berbekal Kamera Smartphone. Hybrid.Co.Id.

Yadav, A., Gretter, S., Good, J., & McLean, T. Computational Thinking in Teacher Education (Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking, 205-220, 2017)

Yolandasari, T., Ubaidah, S., & Zulyanty, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Photomath Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa di Sekolah Menegah Kejuruan Negeri 1 Kota Jambi.

Yunianto, T., Negara, H. S., & Suherman, S. (2019). Flip Builder : Pengembangannya Pada Media Pembelajaran Matematika. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 115–127.

Yuntawati, Y., Sanapiah, S., & Aziz, L. A. (2021). Analisis Kemampuan Computational Thinking Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Media Pendidikan Matematika, 9 (1), 34–42.

Yusuf, A. B, dkk. (2023). Use of Photomath Applications in Helping Improving Students’ Mathematical (Algebra) Achievement. European Journal of Education and Pedagogy, Vol 4. hal 85-87.

Published

2024-05-21

How to Cite

Nur Aisyah, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Studi Literatur: Analisis Kemampuan Berfikir Komputasi Menggunakan Software Matematika Photomath Tingkat SMA . Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3), 147–155. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.829

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>