Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema 6 Subtema 1 di SDN 104231 Batang Kuis

Authors

  • Elysa Bella Sitopu Universitas Negeri Medan
  • Lidia Simanihuruk Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.1044

Keywords:

Research and development, Flipbook Maker, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to determine the validity of e-modules based on flipbook maker on the theme 6 subtheme 1 in SDN 104231 Trunk Quiz, and, to find out the effectiveness of e-modules based on flipbook maker on theme 6 subtheme 1 in SDN 104231 Trunk Quiz, to know the practicality of e-modules based on flipbook maker on the theme 6 subtheme 1 in SDN 104231 Trunk Quiz. This research uses a type of research and development with the ADDIE model which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. The population of this study were all students of class IV SDN 104231 Trunk quiz. The subject of this study is IV-B class of 30 students, the object of this research is the development of e-module flipbook maker teaching materials on the theme of 6 subthemes 1 learning 1. The results of this study showed an increase in the learning outcomes of students with the theme 6 subtheme 1 in SDN 104231 Trunk Quiz.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andini, D. M., & Supardi, E. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran dengan Variabel Kontrol Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(2), 1–7.

BNSP. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan:Kerangka Dasar. Pusat Kurikulum.

Fathurrahman, A., Sumardi, Yusuf, A. E., & Harijanto, S. (2019). Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik dan Teamwork. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 843–850.

Hariani, P. P., Wastuti, Y., & Ngayomi, S. (2020). Pemanfaatan ELearning Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Konseling Dan Pendidikan, 3(2), 41.

Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11–16. jurnal.untirta.ac.id/index.php/VOLT

Koderi. (2017). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis SAVI Untuk Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(3), 206–223. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/jtp.v19i3.6709

Mailani, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Matematika Kelas Rendah Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik. ESJ (Elementary School Journal), 10(4), 204–2015.

Majid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.

Nana, S. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT. Remaja Rosdakarya.

Oktaviara, R. A., & Pahlevi, T. (2019). Pengembangan E-modul Berbantuan Kvisoft Flipbook Maker Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Menerapkan Pengoperasian Aplikasi Pengolah Kata Kelas X OTKP 3 SMKN 2 Blitar. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(2).

Prasetya, I. G. A. S., Wirawan, I. M. A., & Sindu, I. G. P. (2017). Pengembangan E-Modul pada Mata Pelajaran Pemodelan Perangkat Lunak Kelas XI dengan Model Problem Based Learning di SMK Negeri 2 Tabanan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 14(1), 96–105. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v14i1.9885

Rozi, F., Nurhairani, & Prawijaya, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar E-Learning Berbasis Edmodo Pada Mata Kuliah Pendidikan Ipa Sd Kelas Tinggi Mahasiswa Prodi PGSD FIP UNIMED. ESJ (Elementary School Journal), 9(3), 200–209.

Sandri, E., & Mailani, E. (2021). Pengembangan E-Modul Bercirikan Etnomatematika Suku Simalungun Berbasis Hots Pada Materi Bangun Datar Kelas IV SDN 098167. Jurnal Sekolah PGSD Unimed, 5(4), 78–86.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supriyono, W., & Abu Ahmadi, H. (2014). Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta.

Wena, M. (2016). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. PT. Bumi Aksara.

Published

2024-07-02

How to Cite

Elysa Bella Sitopu, & Lidia Simanihuruk. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema 6 Subtema 1 di SDN 104231 Batang Kuis. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(5), 185–192. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.1044

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.