Efektivitas Penggunaan Kahoot sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Mufradat bahasa Arab di LKP Kampung Arab Al-Azhar Pare

Authors

  • Ali Al Haddad Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Munirul Abidin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i6.2286

Keywords:

Effectiveness, Evaluation Media, Kahoot

Abstract

This research examines the effectiveness of using Kahoot as a learning evaluation medium for mufradat (vocabulary) in Arabic language at LKP Kampung Arab Al-Azhar Pare. The research background indicates that mastering mufradat is crucial in Arabic language learning, yet conventional teaching and evaluation methods are often monotonous and less motivating for students. The objective of this study is to test the effectiveness of Kahoot as an evaluation medium in Arabic language learning for students of Takallam 1 Program. The method used is a combination of qualitative and quantitative with a one-group pre-test-post-test experimental design on 24 students. Research findings show a significant increase in students' average scores from pre-test (35.6250) to post-test (83.5417) after using Kahoot , as well as positive responses from students stating that Kahoot is enjoyable, easy to use, and engaging. The implication of this research is that the use of Kahoot is effective in increasing motivation and learning outcomes of Arabic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyanto, T., Budiarto, A., & Aninstya, M. R. (2023). Peningkatan pengetahuan, sikap, dan tindakan cuci tangan enam langkah WHO siswa SD Negeri 1 Iroyudan: Studi one group pretest posttest. Jurnal Pengabdian, Riset, Kreativitas, Inovasi, dan Teknologi Tepat Guna, 1(2), 181–191. https://doi.org/10.22146/parikesit.v1i2.9551

Enramika, T., & Putra, Y. A. (2025). Kolaborasi metode Game Based Learning dan media Wordwall dalam pembelajaran bahasa Arab di era digital. EDU RESEARCH, 6(1), 125–136. https://doi.org/10.47827/jer.v6i1.402

Hidayatulloh, A., & Rokhmatulloh, N. (2024). Pengaruh game based learning menggunakan aplikasi Kahoot terhadap peningkatan kosakata bahasa Arab siswa kelas XII MA Miftahul Falah Purwodadi. Lugatuna: Jurnal Pendidikan, Ilmu Bahasa Arab, 3(2), 57–67.

Hilmi, M., & Hasaniyah, N. (2023). Penerapan media pembelajaran digital dalam pengajaran bahasa Arab. [Jurnal tidak disebutkan], 488–496.

Ma’arif, S., Suparmanto, Rahmawati, N. I., Nurhidayati, V., & Mujiburrahman. (2024). Penggunaan metode Kahoot sebagai media evaluasi pembelajaran kosakata bahasa Arab. Ta’bir Al-‘Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Ilmu Kebahasaaraban, 2(1), 25–35.

Majid, R. F., & Hamdun, D. (2024). Pembelajaran mufradat melalui media Wordwall dalam meningkatkan minat belajar bahasa Arab di MTsN 2 Magetan. Mahira: Journal of Arabic Studies & Teaching, 22(1). https://doi.org/10.14421/mahira.2024.22.01

Mustaqim. (2016). Metode penelitian gabungan kuantitatif kualitatif/mixed methods suatu pendekatan alternatif. Jurnal Intelegensia, 4(1), 1–9.

Nugrawiyati, J. (2018). Media audio-visual dalam pembelajaran bahasa Arab. El Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(1), 98–111.

Nurchasanah, M., & Fahmi, A. (2024). Pengaruh Wordwall dalam meningkatkan minat belajar kosakata bahasa Arab pada siswa kelas VIII di MTs Al Muddatsiriyah Jakarta. Al Fusha: Arabic Language Education Journal, 6(1), 37–43. https://doi.org/10.62097/alfusha.v6i1.1528

Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023). Efektivitas penggunaan Wordwall sebagai media evaluasi pembelajaran bahasa Arab di MAN Kota Batu. Jurnal Sustainable, 6(2), 349–358. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.3413

Setyorini, D., Mubarak, M. H., Satriani, & Zainal, N. F. (2024). Penerapan media pembelajaran Wordwall dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Arab siswa kelas VIII A di MTs Negeri 1 Plus Riset Manado. Jurnal Ilmiah Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, 4(1), 18–32.

Wardani, D. K., Aisa, A., Qoyyimah, M. D., Rohmah, U. U., & Maisaroh, M. E. (2023). Efektivitas pembelajaran bahasa Arab dengan Wordwall dalam meningkatkan antusiasme dan pemahaman siswa MA Al Bairuny. El Syaker: Samarinda International Journal of Language Studies, 2(1). https://doi.org/10.64093/esijls.v2i1.508

Yuliana, Z., & Agussalim, A. (2023). Efektivitas penggunaan media visual (grafis) dalam penguasaan kosakata bahasa Arab bagi santriwati Pondok Pesantren IMMIM Putri Pangkep. Jurnal Sarjana Ilmu Budaya, 3, 70–80.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Ali Al Haddad, & Munirul Abidin. (2025). Efektivitas Penggunaan Kahoot sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Mufradat bahasa Arab di LKP Kampung Arab Al-Azhar Pare. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(6), 13–23. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i6.2286

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.