Pengaruh Persepsi Kesejahteraan Guru dan Pengalaman PLP Terhadap Minat Menjadi Guru pada Mahasiswa FKIP Universitas Sebelas Maret Angkatan 2020

Authors

  • Krisnawati Krisnawati Universitas Sebelas Maret
  • Siswandari Siswandari Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.781

Keywords:

perception, teacher welfare, Introduction to the Schooling Field (PLP), interest in becoming a teacher

Abstract

This research aims to determine (1) the influence of perceptions about teacher welfare on interest in becoming teachers among FKIP UNS students; (2) the influence of PLP experience on interest in becoming a teacher among FKIP UNS students; and (3) the influence of perceptions about teacher welfare and PLP experience on interest in becoming teachers among FKIP UNS students. This research is quantitative research. The sampling technique is simple random sampling. The data collection technique used was a questionnaire. The data analysis technique used is multiple linear regression. The research results showed that perceptions of teacher welfare and PLP experience significantly influenced interest in becoming a teacher. This is shown by the acquisition of F = 104.05 with a significance value of 0.0000 <0.05. The regression line function equation model for these three variables is Y = 7.394 + 0.020X1 + 0.527X2. The simultaneous influence of teacher welfare perceptions and PLP experience on interest in becoming a teacher is 39.6%.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alim, A. F. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Profesi Guru Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan (S1) Jurusan Teknik Sipil FT UNP. CIVED, 4(1).

Ananda, R., & Hayati, F. (2020). Variabel Belajar (Kompilasi Konsep). Medan: CV. Pusdikra MJ.

Anggraini, B., Hawi, A., & Zainuri, A. (2020). JURNAL NASIONAL: Pengaruh Persepsi tentang Program Pendidikan Profesi Guru (PPG) dan Profesi Guru terhadap Minat Mahasiswa untuk Menjadi Guru. Intizar, 26(2), 107-116.

Ardyani, A. & Latifah, L. (2014). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa menjadi guru Akuntansi pada mahasiswa prodi pendidikan akuntansi angkatan 2010 Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 3(2).

Damayanti, A. W. (2022). Pengaruh Persepsi Mahasiswa FKIP UNS tentang Profesi Guru dan Pengalaman Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP) terhadap Minat Menjadi Guru. Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Diyantini, Santosa, S., & Octoria, D. (2016). Pengaruh Prestasi Belajar Dan Persepsi Mahasiswa Tentang Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS. Jurnal Tata Arta, 2(2), 90-104.

Eren, Altay. (2012). Prospective teachers’ interest in teaching, professional plans about teaching and career choice satisfaction: A relevant framework?. Australian Journal of Education, 56(3), 303–318.

JPNN. (2014, 7 Maret). Guru SMA Kelebihan, SD-SMP Kekurangan. Diakses pada 2 April 2024, https://www.jpnn.com/news/guru-sma-kelebihan-sd-smpkekuranganKemenristekdikti. (2017). Permenristekdikti Nomor 55 Tahun 2017 tentang Standar Pendidikan Guru. Indonesia.

Maltina, Amik. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Dan Persepsi Mahasiswa Tentang Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Menjadi Guru (Survei pada Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Siliwangi Tahun Angkatan 2017). Sarjana thesis, Universitas Siliwangi.

Napitupuluh, Ester. (2024). Generasi Muda Pun Mulai Galau Menjadi Guru. Kompas. diakses pada 2 April 2024, https://www.kompas.id/baca/humaniora/2024/03/02/ketika-generasi-mudamulai-galau-menjadi-guru

Nasrullah, M., Ilmawati, I., Saleh, S., Niswaty, R., & Salam, R. (2018). Minat dan Motivasi Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Ad’ministrare, 5(1), 1-6.

Novauli, F. (2015). Kompetensi guru dalam peningkatan prestasi belajar pada SMP Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(1), 45- 67.

Rahmadiyani, S., Hariani, L. S., & Yudiono, U. (2020). Minat Menjadi Guru: Persepsi Profesi Guru, Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP) dan Efikasi Diri. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 5(1), 10-23.

Sari, D. R. C. (2018). Pengaruh Pengalaman Ppp, Lingkungan Keluarga Dan Teman Sebaya Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi 2014 FE UNESA. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3).

Sholekah, W., Utomo, S. W., & Astuti, E. (2021). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan dan Prestasi Belajar Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi. JAK (Jurnal Akuntansi) Kajian Ilmiah Akuntansi, 8(2), 213-222.

Wildan, M., Susilaningsih, & Ivada, E. (2016). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Mahasiswa menjadi Guru pada Prodi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS. Tata Arta: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2(1).

Yeh, C. S. H., & Barrington, R. (2023). Sustainable positive psychology interventions enhance primary teachers’ wellbeing and beyond–a qualitative case study in England. Teaching and Teacher Education, 125, 104072.

Yuliara, I. M. (2016). Regresi Linier Berganda. Denpasar: Universitas Udayana.

Published

2024-05-04

How to Cite

Krisnawati Krisnawati, & Siswandari Siswandari. (2024). Pengaruh Persepsi Kesejahteraan Guru dan Pengalaman PLP Terhadap Minat Menjadi Guru pada Mahasiswa FKIP Universitas Sebelas Maret Angkatan 2020. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(3), 197–209. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.781

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.