Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw pada Materi Karya Ilmiah Kelas XI MA Al-Ma’tuq dalam Meningkatkan Kualitas Pemahaman Siswa

Authors

  • Ikhsan Abdul Aziz Universitas Suryakancana
  • Iis Ristiani Universitas Suryakancana

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i4.1255

Keywords:

Cooperative, Jigsaw, Scientific Work, Student Understanding

Abstract

This study discusses the development of a jigsaw-type cooperative learning model in class XI Scientific Work material. This research is applied to Indonesian Language learning and is carried out at Madrasah 'Aliyah Al-Ma'tuq. The problem discussed was about the lack of understanding of students on the use of previous learning models that have been used in Scientific Work materials. This research is expected to confirm the usefulness of the jigsaw-type cooperative learning model for class XI Scientific Work material. This research uses a qualitative method with interview techniques. The results of this study suggest that jigsaw cooperative learning in the Scientific Work material of grade XI MA Al-Ma'tuq is proven to make the learning material easier for students to understand.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anitra, Rien. “Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia 6 (2021): 8–12.

Dayagbil, F. T., Palompon, D. R., Garcia, L. L., & Olvido, M. M. J. (2021). Teaching and Learning Continuity Amid and Beyond the Pandemic. Frontiers in Education, 6(July), 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.678692.

Handayani, V., Maulidiana, F., Nasution, A. N. P., & Anjarwati, A. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 5(2), 125-130.

Harefa, Darmawan, Murnihati Sarumaha, Amaano Fau, Tatema Telaumbanua, Fatolosa Hulu, Kaminudin Telambanua, Indah Permata Sari Lase, Mastawati Ndruru, and Lies Dian Marsa Ndraha. “Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 8, no. 1 (January 1, 2022): 325–32. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022.

Harullah, Ade, and Said Hasan. Model & Pendekatan Pembelajaran Inovatif (Teori Dan Aplikasi). Yogyakarta: Lintas Nalar, 2017.

Helmiati. Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2012. www.aswajapressindo.co.id.

Kahar, M. S., Anwar, Z., & Murpri, D. K. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap peningkatan hasil belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 279-295.

Masud Luthfi, I. (2024). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA ASPEK KEMAHIRAN MENULIS DENGAN PENDEKATAN KOOPERATIF JIGSAW DI MADRASAH DINIYAH AWALIYAH ULUL ALBAB BADAS. Al-Muttaqin: Jurnal Studi, Sosial, dan Ekonomi, 5(2), 99-110.

Nasution, Abdul Fattah. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Harfa Creative, 2023.

Ningsih, R., Halim, S., Hanafi, A. H., & Dahlan, D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri. Sittah: Journal of Primary Education, 3(2), 191-202.

Nurdyansyah, and Eni Fariyatul Fahyuni. Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia Learning Center, 2016.

Pertiwi, Dora Hatika, Carina Karnadi, and Nur Syamsiyah. “Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Materi Teks Eksposisi Kelas IX SMP Raudlatul Islamiyyah Jakarta.” Literasi 6 (2022): 9–16.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2021.

Yudha, C. B., Evayenny, E., & Herzamzam, D. A. (2021). Pengaruh Model Paikem Gembrot Terhadap Pembelajaran Kooperatif Type Jigsaw Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 66-76.

Zunaidah, A. A. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Segodorejo-Sumobito Tahun Pelajaran 2021/2022. Seroja: Jurnal Pendidikan, 1(3), 191-196.

Published

2024-09-17

How to Cite

Ikhsan Abdul Aziz, & Iis Ristiani. (2024). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw pada Materi Karya Ilmiah Kelas XI MA Al-Ma’tuq dalam Meningkatkan Kualitas Pemahaman Siswa . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(4), 152–161. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i4.1255

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.