Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Kelas IX SMP N 2 Tarutung Tahun Pembelajaran 2022/2023

Authors

  • Comen Manurung Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.263

Keywords:

Inquiry Learning Strategies, Student Learning Interest in Christian Education and Ethics

Abstract

The purpose of this study is to determine the Effect of Inquiry Learning Strategies on the Learning Interests of PAK Students and Class IX Ethics of SMP N 2 Tarutung Learning Year 2022/2023. The research method used is quantitative method. The population is all grade IX students of SMP Negeri 2 Tarutung totaling 179 people and a sample of 32 people was determined using the Purposive Sample technique. Data was collected using a positive closed questionnaire of 48 items, namely 20 items for variable X and 28 items for variable Y. The results of data analysis showed that there was a positive and significant influence of inquiry learning strategies on learning interest in the subjects of Christian Religious Education and Ethics grade IX SMP N 2 Tarutung Learning Year 2022/2023: 1) Test analysis requirements: a) positive relationship test obtained rxy value = 0.609 > rtable(=0.05,n=32) = 0.349. b) Significant relationship test obtained tcount value = 4.211 > ttable(=0.05,dk=n-2=30)= 2.042. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation Y ̂="20.49"+1.11X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 37.1%. 3) Test the hypothesis using the F test obtained Fcalculate > Ftable=(=0.05,dk numerator k=14,dk denominator=n-2=32-2=30) which is 17.69 > 2.01. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akrim. 2014. Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa. Yogyakarta:

Pustaka Ilmu.

Alfiani, Ayunita. 2021. Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap minat belajar Fisika peserta didik kelas XI SMA Negeri 3 Makassar, (Jurnal: Sains dan Fisika, Jilid 17, No 3).

Dwi, Rina. 2022. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat belajar Peserta didik.

Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat.

Gulo, W. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Grasindo.

Hamdani. 2018. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hamruni. 2012. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Hasudungan, dkk. 2022. Pengantar Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Pmbr Andi.

Heni, dkk. 2021. Strategi belajar dan Pembelajaran Untuk Mahasiswa FKIP.

Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Istarani. 2015. Ensiklopedi Pendidikan. Medan: Larisma.

Istarani. 2016. 58 Model Pembelajaran Inovatif . Medan: Media Persada.

Khairani, Makmun. 2013. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Marbun Stefanus & Yulianingsih Dwiyanti. 2019. Keterampilan Guru PAK untuk Meingkatkan Minat Belajar Murid dalam Proses Pembelajaran di kelas.

FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika.

Marbun, Stefanus, dkk. 2019. Keterampilan Guru PAK utuk Meingkatkan Minat

Belajar Murid dalam Proses Pembelajaran di kelas. Jakarta: FIDEI

Marniati, dkk. 2013. Pengaruh pembelajaran inkuiri terhadap minat baca dan hasil belajar membaca siswa kelas VIII MTs. Muallimat Nw Pancor Kabupaten Lombok Timur (E-jurnal program Pascasarjana, Universitas Pendidikan Ganesha, Vol 2).

Nainggolan, Jhon. 2009. PAK (Pendidikan Agama Kristen) Dalam Masyarakat Majemuk Pedoman Bagi Guru Agama Kristen dalam Mengajar. Bandung: Bina Media Informasi.

Ngalimun, dkk. 2022. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Risannosanti, dkk. 2022. Pengembangan Minat & Bakat Belajar Siswa. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Sanjaya,Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Taruli, Dame, dkk. 2019. PendidikanAgama Kristen Kepada Remaja dan Pemuda. Medan: CV MITRA

Wardana, Wahyu Aswandi. 2020. Pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran IPA SDI Bayanul Azhar Sumbergempol. (Skripsi, IAIN: Tulungangung).

Downloads

Published

2023-10-13

How to Cite

Comen Manurung. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Kelas IX SMP N 2 Tarutung Tahun Pembelajaran 2022/2023. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(4), 278–295. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.263

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.