Konseling Kelompok Berbasis CBT : Strategi Intervensi Psikologis untuk Mengatasi Kecemasan, Prokrastinasi, dan Masalah Akademik

Authors

  • Mutia Najwa Khairunnisa Universitas Sriwijaya
  • Wahdania Wahdania Universitas Sriwijaya
  • Keisyah Nadya Zahro Universitas Sriwijaya
  • Dwi Erma Nadhifa Universitas Sriwijaya
  • Ratna Sari Dewi Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1788

Keywords:

Anxiety, Cognitive Behavioral Therapy, Group Counseling, Self-Efficacy, Students

Abstract

This article explores the effectiveness of the Cognitive Behavioral Therapy (CBT) approach in group counseling services to address various psychological issues experienced by students, such as anxiety, academic stress, low self-efficacy, and procrastination. Through a literature review of 20 articles published between 2015 and 2024, the study highlights that CBT-based group counseling has a positive impact on enhancing educational awareness, career maturity, self-confidence, self-control, and body image. Techniques such as cognitive restructuring, role playing, symbolic modeling, and active music therapy further reinforce the effectiveness of these interventions. However, the success of implementation greatly depends on the counselor’s skills, the intensity of sessions, and the participants’ active engagement. Therefore, CBT is considered a relevant and adaptable approach to be applied in group counseling within educational settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, J., Ristianti, D. H., Azwar, B., & Curup, I. (2024). Konseling Kelompok Berbasis Islam Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Dalam Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. In Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling (Vol. 21). https://uia.e-journal.id/guidance

Anugraha, D. Y. (2024). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik CBT Terhadap Kecemasan Sosial Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(1).

Azhari., Sulistianingsih. (2020). Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Untuk Meningkatkan Kesadaran Pendidikan. Jurnal At-taujih Bimbingan Dan Konseling Islam. (Vol.3).

Baen, S., Wahyuni, E. (2023). Pendekatan Cognitive Behaviral Therapy (CBT): Literature Review Untuk Mengatasi Stres Akademik Peserta Didik. Jurnal Mahasiswa BK An-nur (Vol.9). https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/AN-NUR

Cania, L, F., Netrawati, Yeni. (2022). Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Dalam Konseling Kelompok Untuk Mengatasi Kecemasan Akademik Dalam Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(4), 438–441. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i4.91

Erfantinni, I, H., Purwanto, E., Japar, M. (2016). Konseling Kelompok Cognitive-Behavior Therapy Dengan Teknik Cognitive Restructuring Untuk mereduksi Prokrastinasi Akademik. In Jurnal Bimbingan Konseling (Vol. 5, Issue 2). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk

Ermayulis, D., Masril., Emeliya, H. (2019). Pengaruh Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy untuk Meningkatkan Kontrol Diri Siswa. In Indonesian Journal of Counseling and Development (Vol. 01, Issue 02).

Kraus, S., Breier, M., Lim, W. M., Dabić, M., Kumar, S., Kanbach, D., Mukherjee, D., Corvello, V., Piñeiro-Chousa, J., Liguori, E., Palacios-Marqués, D., Schiavone, F., Ferraris, A., Fernandes, C., & Ferreira, J. J. (2022). Literature reviews as independent studies: guidelines for academic practice. Review of Managerial Science, 16(8), 2577–2595.

Netrawati., Neviyarni., Syukur, Y., Sukma, D. (2021). Analysis of the Implementation of Individual Counseling by Counseling Guidance Teachers with the CBT Approach to Overcome Student Delinquency Problems in Schools. Jurnal Neo Konseling, 3(2), 179. https://doi.org/10.24036/00440kons2021

Nisya, W., Netrawati., Karneli, Y. (2022). Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) untuk Meningkatkan Kematangan Karir. Jurnal Literasi Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.56480/eductum.v1i2.779

Nitami, D, S., Daulay, N. (2024). Penerapan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Cognitive Behavioral Therapy untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara Didepan Kelas Pada Siswa. In Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia (Vol. 9).

Ralasari, T, M. (2015). Upaya Pengubahan Perilaku Membolos Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Model CBT. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan Dan Konseling. (Vol.1)

Rouf, M, M., Nurjannah. (2022). Cognitive Behavioral Therapy. http://jurnal.iuqibogor.ac.id

Rukmana, O, L., Kusbandiami., Lathifah, M. (2020). Strategi Restructuring Cognitive Dalam Konseling Kelompok CBT Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII G di SMP PGRI 1 Buduran Sidoarjo. Jurnal Konseling Indonesian. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI

Safriliani, E., Zarkasih, E., Maulana, Y. (2020). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Untuk Meningkatkan Self Effycacy Pada Siswa SMK. In Guidance Jurnal Bimbingan dan Konseling (Vol. 17, Issue 13). https://uia.e-journal.id/guidance

Salsabila, S., Harahap, A, C, P. (2024). Pengaruh Layanan Konseling Individual Dengan Pendekatan Cognitive Behaviour Therapy (CBT) Terhadap Penanganan Masalah Kecemasan Tidak Lulus Tepat Waktu Pada Mahasiswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 401. https://doi.org/10.29210/1202424356

Situmorang, D, D, B., Wibowo, M, E., Mulawarman. (2018). Konseling Kelompok Active Music Therapy Berbasis Cognitive Behavior Therapy (CBT) Untuk Meningkatkan Self Effycacy Mahasiswa Millenials. Junal Penelitian Psikologi. (Vol. 3)

Sulistiya, E., Sugiharto, D, Y, P., Mulawarman. (2017). Dampak Konseling Kelompok Cognitive Behavior Therapy (CBT) Teknik Cognitive Restructuring untuk Meningkatkan Body Image. Jurnal Bimbingan Konseling http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk

Sulistyowati, S. (2020). Konseling Kelompok Dengan Teknik Cognitive Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5741

Suwanto, I. (2020). Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Teknik Bibliotherapy Sebagai Intervensi Dalam Konseling Kelompok. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 4(1). https://doi.org/10.31100/jurkam.v4i1.479

Downloads

Published

2025-04-26

How to Cite

Mutia Najwa Khairunnisa, Wahdania Wahdania, Keisyah Nadya Zahro, Dwi Erma Nadhifa, & Ratna Sari Dewi. (2025). Konseling Kelompok Berbasis CBT : Strategi Intervensi Psikologis untuk Mengatasi Kecemasan, Prokrastinasi, dan Masalah Akademik. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 3(2), 260–266. https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1788

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.