Literature Review : Peran Konseling Kelompok dalam Menemukan Solusi Personal yang Efektif
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i2.1786Keywords:
Academic, Behavior, Confident, Emotional, Group CounselingAbstract
Every student must have personal problems both from behavior to emotional, especially in the context of education, so that these problems can interfere with the process of self-development. This can be overcome with the help of group counseling. The purpose of this study is to determine the effectiveness of group counseling in finding solutions to students’ personal problems. The method used is the literature study method, which obtains research from various reading sources such as journals. This research produces evidence from various literatures that group counseling is very effective in finding solutions to students’ personal problems both from behavior to emotional problems. Therefore, group counseling services are highly recommended for guidance and counseling in schools to be carried out regularly and periodically to help students overcome their problems effectively.
Downloads
References
Agustian,Ary Ginanjar,ESQ Power, Jakarta: Arga, 2003
Ananda, R., Yuliansyah, M., & Handayani, E. S. (2022). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Dalam Meningkatkan Self-Esteem Siswa Broken Home Di Kelas Xi Man 4 Banjar. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 1-7.
Fatmawati, C. F., Wardani, S. Y., & Kadafi, A. (2024, July). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok dengan Solution Focused Brief Counseling (SFBC) untuk Menurunkan Perilaku Self-Harm. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 2, pp. 257-264).
Hanifaturrohmah, Z., & Widyarto, W. G. (2022). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Konsumtif Siswa Kelas XI IPS SMAN 2 Trenggalek: The Effect of Group Counseling With Self-management Techniques To Reduce Consumptive Behavior in Class XI Social Sciences SMAN 2 Trenggalek. Anterior Jurnal, 21(2), 101-113.
Harahap, M. R. (2025). Layanan Konseling Kelompok dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII SMP Studi Kasus di SMP Zakiyun Najah Serdang Bedagai. Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset, 3(1), 38-46.
Hartanti, J., & Farid, D. A. M. (2022). Keefektifan Konseling Kelompok Dengan Teknik Penguatan Positif Dalam Menurunkan Prokrastinasi Siswa. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 13(1).
Hasanah, E., Putri, AM, Ganarsih, I., Delia, L., Azzahra, A., & Zubaidah, Z. (2024). Pengaruh Konseling Kelompok terhadap Perkembangan Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar Negeri 60 Kota Bengkulu. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP) , 5 (1), 52-58.
Imro'atun, S. (2017). Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 13.
Jaya, M. A., Hartini, H., & Puspitasari, R. (2024). KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK ACCEPTANCE COMMITMENT THERAPY (ACT) DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN SPIRITUAL MAHASISWA. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 001-020.
Lumongga, D. N. (2019). Konseling Kelompok. Jakarta: Prenadamedia Group.
Nasution, N. B., & Simanullang, Y. R. C. (2024). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Problem Solving Untuk Meningkatkan Self Awareness Pada Remaja Tentang Bahaya Kecanduan Game Online di SMP Negeri 2 Sibolga. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(2), 816-825.
Pangaribuan, D. B., & Lestari, L. P. S. (2023). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Mengurangi Kecenderungan Perilaku Bullying Di SMP Negeri 02 Singaraja. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 469-472.
Rahmi, W., Manurung, P., & Sinaga, M. H. P. (2024). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Dance Therapy Untuk Mengatasi Kecemasan Akademik Siswa di SMKN 2 Langsa. Jurnal Fokus Konseling, 10(2), 72-79.
Sabarrudin, S., Silvianetri, S., & Nelisma, Y. (2022). Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Dalam Belajar: Studi Kepustakaan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 435-441.
Safitri, L., Mutakin, F., & Budiono, A. N. (2024). PENGARUH KONSELING KEOMPOK TEKNIK REFRAMING TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA KELAS X SMK SUNAN AMPEL TAHUN AJARAN 2022/2023. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 10(3), 249-256.
Setyarini, W. (2021). Keefektifan Konseling Kelompok Berfokus Solusi untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Pada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Majeyan. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(2), 201-209.
Silvi, V., Maruf, H., & Radiani, W. A. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok Singkat Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Siswa dalam Belajar. Al Washliyah: Jurnal Penelitian Sosial dan Humaniora, 1(1), 51-64.
Sopandi, A. S., Nisa, A., & Dachmiati, S. (2022). Layanan konseling kelompok untuk mereduksi stres belajar siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 15-20.
Sukesi, S. (2023). Meningkatkan rasa percaya diri melalui konseling kelompok bagi siswa kelas IX H di SMP Negeri 1 Karangan Kabupaten Trenggalek pada Semester II tahun pelajaran 2022/2023. Patria Educational Journal (PEJ), 3(2), 143-149.
Suryati, S., & Fitri, H. U. (2024). Penerapan Konseling Kelompok Menggunakan Teknik Assertive Training Untuk Mengurangi Pergaulan Bebas Remaja. Jurnal Psiko-konseling, 2(1), 57-63.
Virly, N., Ega, D. A., & Muhid, A. (2023). Efektivitas layanan konseling kelompok dengan teknik sosiodrama untuk meningkatkan rasa empati siswa: literature review. Psycho Aksara: Jurnal Psikologi, 1(1), 32-40.
Wirati, R. A. P., Dharmayana, I. W., & Herawati, A. A. (2022). Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Kontrol Diri untuk Mengendalikan Kecanduan Internet. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 5(2), 188-196.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.