Hakikat Media Pembelajaran Menulis di Kelas Tinggi

Authors

  • Fadhilah Hilmy Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Pramudia Ananda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Fadilla Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Juni Sahla Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1098

Keywords:

Learning Media, Writing, High Class

Abstract

In learning Indonesian Language and Literature in elementary schools, especially in learning writing, the use of appropriate media is used because the lecture and assignment method alone is not effective but must be assisted with tools in the form of media. The choice of learning media must be adjusted to the child's level of development and learning objectives. In education, media can be interpreted as a tool that can be used as a channel for teacher messages in achieving teaching goals. Therefore, teaching media are better known as teaching aids or teaching aids. In this research, we conducted an effectiveness analysis regarding the nature of writing learning media in higher classes using the library study method. The results of the research show that the use of media in learning to write in higher classes is very necessary so that learning becomes effective and active, making it easier for students to facilitate learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Damayanti. (2021). Penggunaan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar akidah akhlak pada peserta didik kelas IV SDN 33 Lebong (A. Painingsih, Ed.). CV. Tatakata Grafika. https://www.google.co.id/books/edition/Penggunaan_Media_Audio_Visual_dalam_Meni/QmWKEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=media+audio+visual&pg=PR2&printsec=frontcover

Guntur. (2023). Metode dan strategi pembelajaran Bahasa Indonesia. Media Partners.

Junaidi. (2023). Media visual sukses pembelajaran matematika sekolah dasar (S. Muhlis, Ed.). CV. Adanu Abimata. https://www.google.co.id/books/edition/MEDIA_VISUAL_SUKSES_PEMBELAJARAN_MATEMAT/aX7ZEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=media+visual+adalah&pg=PR2&printsec=frontcover

Karlina, O. H., Smk, G., & Langensari, N. U. (2017). Penggunaan media audio-visual untuk meningkatkan kemampuan menulis naskah drama. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 1(1), 28–35. https://jurnal.unigal.ac.id/literasi/article/view/82

Lestari, Y. D. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar di sekolah dasar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 73–80. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1081

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh media visual pada materi pembelajaran terhadap motivasi belajar peserta didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303

Novelti. (2023). Menulis teks eksposisi menggunakan media gambar dan YouTube. Deepublish Digital.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., Sifa, U. N., & Tangerang, U. M. (2021). Peranan media pembelajaran dalam. 3, 243–255.

Purwanti, E. (2022). Pembelajaran kontekstual media objek langsung dalam menulis puisi (H. Dkk, Ed.). Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia. https://www.google.co.id/books/edition/Pembelajaran_Kontekstual_Media_Objek_Lan/7zKXEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=jenis+media+pembelajaran+menulis&pg=PR3&printsec=frontcover

Safitri, A. (2020). Penggunaan media gambar dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto pembelajaran yang dapat dijadikan belajar fiqih siswa Kelas IV MIN Ulee strategi penerapan media gambar aktivitas guru dalam menggunakan media gambar adalah s. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 24–36.

Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan keterampilan membaca dengan menggunakan media audio visual di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910–1917. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/690

Syarifuddin, et al. (2022). Media pembelajaran (dari masa konvensional hingga masa digital). Bening Media Publishing. https://www.google.co.id/books/edition/MEDIA_PEMBELAJARAN_DARI_MASA_KONVENSIONA/0biBEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=media+pembelajaran+menulis&pg=PA10&printsec=frontcover

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Published

2024-07-10

How to Cite

Fadhilah Hilmy Nasution, Pramudia Ananda, Siti Fadilla, & Juni Sahla Nasution. (2024). Hakikat Media Pembelajaran Menulis di Kelas Tinggi. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(4), 130–138. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1098

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.