Peran Bimbingan Konseling Terhadap Perkembangan Emosional Siswa

Authors

  • Sheila Natasya Murni Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wahdaniati Bancin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fitri Nur Azizah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Arlina Arlina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1101

Keywords:

guidance, counseling, emotional

Abstract

This research aims to determine the role of guidance counseling on students' emotional development. This type of research is phenomenological research with qualitative research methods. The instrument used was an interview. The results of this research show that some students experience difficulties in communicating and managing emotions. So counseling helps students understand and manage their own emotions so that they can be more effective in dealing with challenging situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwina, Sakura, Pradana Chairy Azhar, & Azri Ranuwaldy Sugma. (2023). Peran Konselor Sekolah Dasar Dalam Menangani Masalah Sosial Dan Emosional Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sintaksis, 5(2), 21-29.

Dewi, Ajeng Rahayu Tresna, Mira Mayasarokh, & Eva Gustiana. (2020). Perilaku sosial emosional anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 181-190.

Dini, Ida Rahma. (2021). Bimbingan Konseling. Universitas Negeri Padang.

Handayani, S. (2016). Konseling Kelompok sebagai Upaya Meningkatkan Perkembangan Emosional Siswa di Sekolah Dasar. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Indriani, R., & Wibowo, A. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Layanan Bimbingan dan Konseling untuk Mendukung Perkembangan Emosional Siswa. Jurnal Konseling Indonesia, 6(1), 56-68. https://doi.org/10.21009/JKI.061.07

Kusumastuti, Y., & Purnomo, H. (2019). Strategi Konseling untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 7(2), 112-125. https://doi.org/10.5678/jbkt.v7i2.891

Permana, R., & Mahardika, I. G. (2020). Peran Konselor dalam Mendukung Perkembangan Emosional Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(1), 45-58. https://doi.org/10.1234/jkpend.2020.8.1.45

Prasetya, A., & Surya, I. K. (2017). Evaluasi Program Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kematangan Emosional Siswa SMP. Jurnal Penelitian Bimbingan Konseling, 5(2), 102-115. https://doi.org/10.21009/JPBK.052.08

Ratnasari, R., Neviyarni, N., & Firman, F. (2021). Peran Guru BK (Bimbingan dan Konseling) Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4051-4056.

Safitri, D. P., & Fauziah, N. (2021). Implementasi Layanan Konseling Individual untuk Siswa SMA dalam Menangani Konflik Emosional. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 9(2), 87-98. https://doi.org/10.21009/JPK.092.09

Sari, N., & Nurhayati, E. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Konsep dan Implementasinya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sutrisno, E., & Ardiansyah, I. (2019). Peran Konselor Sekolah dalam Mengatasi Masalah Emosional Remaja. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 5(1), 32-45. https://doi.org/10.21009/JPpK.051.04

Wardani, P., & Wijayanti, D. (2020). Kajian Literatur tentang Peran Konselor Sekolah dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 8(1), 34-47. https://doi.org/10.21009/JPDK.081.05

Wijayanti, A. K., & Supriyanto, A. (2017). Model Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kematangan Emosional Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 5(2), 78-88. https://doi.org/10.21009/JIBIK.052.07

Published

2024-07-11

How to Cite

Sheila Natasya Murni, Wahdaniati Bancin, Fitri Nur Azizah, & Arlina Arlina. (2024). Peran Bimbingan Konseling Terhadap Perkembangan Emosional Siswa. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(4), 161–169. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1101