Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Inside Outside Circle Berbantuan Media Audio Visual terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Pembelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1292Keywords:
Cooperative Model, Inside Outside Circle, Students' Critical Thinking SkillsAbstract
One of the factors that causes low critical thinking skills of students is the use of inappropriate learning models in the learning process. The learning process has an important role in developing students' critical thinking skills. One of the learning models that is considered effective in improving students' critical thinking skills is the Inside Outside Circle model. So this study aims to determine the Effect of the Inside Outside Circle Cooperative Learning Model Assisted by Audio Visual Media on the Critical Thinking Skills of Junior High School Students in Mathematics Learning. The research method used is quantitative descriptive using the quasi-experimental method. The results of this study obtained the Independent sample t-test test showing that the significance of 0.024 at the significance level α = 0.05, the two-sided p significance level of 0.024, which means less than 0.05, then H_a is accepted and H_0 is rejected, which means there is a statistically significant effect of the Inside Outside Circle cooperative learning model assisted by audiovisual media on critical thinking skills.
Downloads
References
Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, N., Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, M. E. (2021). Metodologi penelitian kuantitatif. PT Rajagrafindo Persada, 3(2).
Aini, K. N., & Amelia, D. B. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam menyelesaikan soal tipe HOTS pokok bahasan aritmatika sosial ditinjau dari self-concept. Inspiramatika, 9(1), 76–83.
Anwar, F., Pajarianto, H., Herlina, E., Raharjo, T. D., Fajriyah, L., Astuti, I. A. D., & Suseni, K. A. (2022). Pengembangan media pembelajaran “Telaah perspektif pada era society 5.0”.
Arifuddin, A. (2019). Students’ critical and creative thinking skills on mathematics learning in madrasah ibtidaiyah. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 38.
Arwudarachman, D. (2015). Pengembangan media pembelajaran audio visual untuk meningkatkan prestasi belajar menggambar bentuk siswa kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, Universitas Negeri Surabaya, 03(Pendidikan seni), 237–243.
Asrul, Ananda, R., & Rosinta. (2014). Evaluasi pembelajaran. Ciptapustaka Media.
Ayunita, D. (2018). Modul uji validitas dan reliabilitas. Statistika Terapan, October, 1. https://www.researchgate.net/publication/328600462_Modul_Uji_Validitas_dan_Reliabilitas
Azmi, N. (2015). Model pembelajaran Inside Outside Circle (IOC) untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam proses pembelajaran. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1), 1–19.
Dasar, J. P. (2016). Penggunaan media audio visual terhadap ketuntasan belajar IPS materi perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi pada siswa kelas IV SD Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 22–33.
Diharjo, R. F., Budijanto, & Utomo, D. H. (2017). Pentingnya kemampuan berfikir kritis siswa dalam paradigma pembelajaran konstruktivistik. Prosiding TEP & PDs, 4(39), 445–449.
Eviliyanida. (2011). Model pembelajaran kooperatif. Visipena Journal, 2(1), 21–27. https://doi.org/10.46244/visipena.v2i1.36
Faujiah, N., Septiani, A. N., Putri, T., & Setiawan, U. (2022). Kelebihan dan kekurangan jenis-jenis media. Jurnal Telekomunikasi, Kendala Dan Listrik, 3(2), 81–87.
Fitria, A. (2018). Penggunaan media audio visual dalam pembelajaran anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 57–62. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
Hamdani, M., Prayitno, B. A., & Karyanto, P. (2019). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui metode eksperimen. Proceeding Biology Education Conference, 16(Kartimi), 139–145. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/38412/25445
Hans, H. (2014). Berpikir kritis dalam pendidikan akuntansi. Scribd, 6, 2382–2391. https://www.slideshare.net/Hasunah/berpikir-kritis-dalam-pendidikan-akuntansi
Hidayat, A., Rahayu, S., & Rahmawati, I. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis siswa SMP pada materi gaya dan penerapannya. In Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, 1, 13.
Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R., Miftadiro, W. A., & Agustin, N. A. F. (2021). Media audio visual dalam pembelajaran di sekolah dasar. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III (Snhrp-III 2021), 183–188.
Inanna, Rahmatullah, & Hasan, M. (2021). Evaluasi pembelajaran: Teori dan praktek.
Isjoni. (2010). Cooperative learning efektivitas pembelajaran kelompok. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok, 1, 16–68.
Istianah, E. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematik dengan pendekatan model eliciting activities (MEAs) pada siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 43. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.23
Jiwandono, N. R. (2019). Kemampuan berpikir kritis (critical thinking) mahasiswa semester 4 (empat) pada mata kuliah psikolinguistik. Ed-Humanistics: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.33752/ed-humanistics.v4i1.351
Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
Karim, K., & Normaya, N. (2015). Kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran matematika dengan menggunakan model Jucama di sekolah menengah pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1). https://doi.org/10.20527/edumat.v3i1.634
Kartika, Y. K., & Rakhmawati, F. (2022). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa menggunakan model inquiry learning. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2515–2525. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1627
Kemendikbudristek. (2023). Laporan PISA Kemendikbudristek: Pemulihan pembelajaran Indonesia, 1–25.
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2020). Kepraktisan permainan Zuper Abase berbasis Android sebagai media pembelajaran asam basa. UNESA Journal of Chemical Education, 9(3), 317–323. https://doi.org/10.26740/ujced.v9n3.p317-323
Manoy, J. T. (2008). Matematika dan pendidikan matematika. Universitas Terbuka, 1–44.
Narpila, S. D., & Sihotang, S. F. (2022). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah melalui model pembelajaran inquiry berbantuan kalkulator. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(2), 76–85. https://doi.org/10.31851/indiktika.v4i2.7625
Nasution, A. (2020). Bahan ajar FSA angkatan ke-21 tahun 2020 pengujian hipotesis. Pusdiklat.Bps.Go.Id, 4.
Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media pembelajaran. Badan Penerbit UNM.
Rachmadtullah, R. (2015). Kemampuan berpikir kritis dan konsep diri dengan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 287. https://doi.org/10.21009/jpd.062.10
Rahmah, N., & Rafika, R. (2017). Model pembelajaran kooperatif tipe Inside-Outside Circle dalam pembelajaran matematika. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.24256/kelola.v2i1.442
Rahmawati, S., & Suparno, S. (2022). The effect of Inside-Outside Circle (IOC) learning model on students' mathematics critical thinking ability. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2073. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1547
Rahmawati, S., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis topik klasifikasi materi dan perubahannya siswa SMP Negeri di Kabupaten Magetan. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 2019(Snps), 23. https://doi.org/10.20961/snps.v0i0.35861
Riyanah. (2021). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa melalui metode jigsaw pada pembelajaran IPS kelas IV SD. Basicedu, 5(2), 563–571.
Rumani, Y., Dewi, T., & Hasanah, A. (2021). Penggunaan media pembelajaran audio visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(4), 272–279.
Rusman, Z., Zainal, I. M., & Heryanto. (2020). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 10–20. https://doi.org/10.24832/jpi.v9i2.381
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.