Karakteristik Perkembangan Anak Usia 4 Tahun

Authors

  • Ramadan Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dicky Chandra Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Falih Daffa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Namira Sazkia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Pramudia Ananda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rizka Rahman Tanjung Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Windi Melisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1604

Keywords:

Math, Learning Difficulties, Geometry

Abstract

This research discusses the analysis of students' learning difficulties in understanding cube building material. Mathematics is a basic science that must be studied from an early age because it is closely related to other sciences in order to advance to the next level. The research was created to solve students' learning difficulties at SD Negeri 104208 Cinta Rakyat. This research uses a qualitative approach with descriptive research type. The results obtained are that students still lack understanding of the material that has been presented by the teacher in the process of teaching and learning activities, there are many students who do not understand the material explained by the teacher. It can be seen that students' learning difficulties are also determined by low interest in learning and Lack of understanding of the material taught. Several factors include disinterest in mathematics and ineffective use of learning media. This research suggests that schools are expected to innovate in the use of learning media and learning methods that are changed and adapted to students' learning needs and interests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, I. K., Amri, S., & Elisah, T. (2011). Strategi pembelajaran sekolah terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Amelia, R., Aripin, U., & Hidayani, N. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematik siswa SMP pada materi segitiga dan segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6).

Amir, Z., & Nurhasanah, R. (2022). Penggunaan media manipulatif dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep bangun ruang. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 112-120.

Anggreini, S., Muryaningsih, T., & Ag, S. (2020). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar siswa matematika. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 22-28.

Fatmawati, L. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas V pada materi volume bangun ruang balok di SD Negeri 067246 Medan tahun pelajaran 2020/2021. (Doctoral dissertation, Universitas Quality).

Fitriana, R., & Sukartini, D. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam memahami materi geometri di sekolah dasar. Elementary School Journal, 10(1), 45-54.

Kartika, N. P., & Dewi, P. R. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis proyek pada materi bangun ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 25-32.

Muhtadi, D. M. D., & Hidayati, S. A. (2024). Kesulitan peserta didik dalam menyelesaikan masalah luas permukaan dan volume kubus dan balok. PERISAI: Jurnal Pendidikan dan Riset Ilmu Sains, 3(2), 171-184.

Perada, P. G., Mbari, M. A. F., & Bunga, M. H. D. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika pada materi bangun ruang siswa kelas VB SD Inpres Kotauneng. Journal Nagalalang Primary Education, 3(1).

Rahman, A., & Hidayat, T. (2020). Pemanfaatan alat peraga dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Journal of Primary Education Research, 12(3), 87-96.

Salsabila, A. N., Khairunnisa, A. P., Safira, I. N., & Rinjania. (2024). Analisis kesulitan siswa-siswi sekolah menengah pertama terhadap pembelajaran matematika. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(1), 6-14.

Sari, M., & Hasanudin, C. (2023, November). Manfaat ilmu matematika bagi peserta didik dalam kehidupan sehari-hari. Seminar Nasional Daring Sinergi, 1(1), 1906-1912.

Sari, M., & Lestari, D. (2024). Pengaruh media digital terhadap pemahaman geometri siswa SD. International Journal of Education Innovation, 3(2), 78-86.

Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan strategi pembelajaran ekspositori untuk mencapai tujuan pembelajaran matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 33-40.

Sofian, R. T., Umar, W., & Hady, D. (2024). Analisis kesulitan belajar & kemampuan siswa SD dalam menyelesaikan soal problem solving materi bangun ruang. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5, 1-10.

Widiyatmoko, I. R., & Walid, W. (2024, Februari). Kajian teori: Pengaruh model pembelajaran STAD berbantuan alat peraga manipulatif terhadap kemampuan pemahaman konsep ditinjau dari gaya kognitif siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 676-683.

Yuliana, D., & Ratu, N. (2019). Analisis keterampilan dasar visual geometri siswa SMP ditinjau berdasarkan level berpikir analisis Van Hiele. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 536-549.

Downloads

Published

2025-01-14

How to Cite

Ramadan Lubis, Dicky Chandra Lubis, Muhammad Falih Daffa, Namira Sazkia, Pramudia Ananda, Rizka Rahman Tanjung, & Windi Melisa. (2025). Karakteristik Perkembangan Anak Usia 4 Tahun . Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 305–315. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1604

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.