Menembus Batas Matematika: Strategi Pembelajaran KPK Berbasis Lompat Tali dan Dzikir

Authors

  • Atiyah Atiyah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1856

Keywords:

KPK, rope jumping, dhikr, learning strategies, religious character

Abstract

This study aims to explore innovative learning strategies that integrate the concept of Least Common Multiple (LCM) in mathematics with physical and spiritual activities, namely jumping rope while reciting dhikr. This strategy is based on holistic learning that combines cognitive, affective, and psychomotor aspects, in accordance with the direction of the Independent Curriculum. The method used is Classroom Action Research (CAR) for two cycles implemented on grade IV Elementary School students. The results of the study showed that this approach was effective in improving students' understanding of the LCM concept, while fostering religious character and increasing students' active involvement in the learning process. The average student score increased from 60 in the pre-cycle to 84 in the second post-cycle. This strategy not only breaks through the boundaries of conventional mathematics learning which tends to be monotonous, but also strengthens spiritual values ​​and togetherness among students. The integration of dhikr into the rope jumping activity provides a fun, meaningful, and character-building learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Danuwara, P., & Giyoto, G. (2024). Penanaman Karakter Religius dan Karakter Disiplin Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha Di Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 31–40.

Manfaat, B. (2024). Membumikan matematika: Dari kampus ke kampung. Eduvision.

Monariska, E. (2017). Penerapan metode mind mapping untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis mahasiswa pada mata kuliah kalkulus I. Prisma, 6(1), 17–31.

Mulyati, S. N. (2017). Penanaman Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Peserta Didik Di Kelas V (Lima) SD Islam Al Amin Sinar Putih Bantul.

Nugroho, S. A. (2011). Penggunaan Metode Pembelajaran Inquiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menentukan Kelipatan Persekutuan Terkecil Pada Siswa Kelas IV SD (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Jatipurwo Kecamatan Jatipurno Kabupaten Wonogiri Tah.

Nurhayanti, H., Hendar, H., & Wulandari, W. (2021). Meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran matematika mengenai pengenalan konsep kelipatan persekutuan terkecil (KPK) dengan menggunakan media dakon bilangan. Jurnal Tahsinia, 2(2), 180–189.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pedagogy, 14(2), 68–84.

Prasetio, P. A., & Praramdana, G. K. (2020). Gobak sodor dan bentengan sebagai permainan tradisional dalam pembelajaran penjasorkes berbasis karakter pada Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).

Rangkuti, A. N. (2019). Pendidikan matematika realistik: Pendekatan alternatif dalam pembelajaran matematika. Citapustaka Media.

Rindawan, I. K., Purana, I. M., & Siham, F. K. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Pada Anak Dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Pacta Sunt Servanda, 1(2), 53–63.

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617.

Sarah, M., Imamuddin, M., & Aprianto, A. (2024). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam. KOLONI, 3(1), 1–10.

Sinaga, A. V. (2023). Peranan teknologi dalam pembelajaran untuk membentuk karakter dan skill peserta didik abad 21. Journal on Education, 6(01), 2836–2846.

Sitorus, S. (2021). Penelitian tindakan kelas berbasis kolaborasi (Analisis prosedur, implementasi dan penulisan laporan). AUD Cendekia, 1(3), 200–213.

Subekti, E. E., Agustini, F., & Priyanto, W. (2017). Analisis Penerapan Permainan Tradisional Jawa Tengah dalam Pembelajaran SD. -.

Umamah, R., Shalihatun, H., Purnomo, S., Nuraini, S., & ... (2019). Strategi pembelajaran inovatif dalam pembelajaran thaharah. Jurnal …. https://core.ac.uk/download/pdf/298614465.pdf

Wahidi, R. (2014). Keajaiban Melimpah dari Kalimat Tayyibah: Mudah diamalkan besar keutamaanya. Media Pressindo.

Weniarni, L., & others. (2022). Etnomatematika 1. Penerbit NEM.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Atiyah Atiyah. (2025). Menembus Batas Matematika: Strategi Pembelajaran KPK Berbasis Lompat Tali dan Dzikir. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(3), 01–10. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1856

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.