Application of the Discovery Learning Learning Model Assisted by Audio Visual Media on Respiratory System Material in Humans
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.197Keywords:
Discovery Learning, Audio-Visual Media, Learning OutcomesAbstract
This study incorporates classroom action research as a means to ascertain the enhancement of student learning results. The participants in this study consisted of 29 students enrolled in the XI IPA class at SMA Negeri 1 Touluaan. The study was conducted over two cycles. The findings from the initial cycle of research indicated that the students' learning outcomes were fully achieved, with a completion rate of 51.72% or 15 students successfully completing their courses. In contrast, the findings of this study reveal that the implementation of the Discovery Learning model, supported by audio-visual media, in teaching the respiratory system in human biology can enhance the learning outcomes of 11th-grade students in SMA Negeri 1 Touluan.
Downloads
References
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 21-28. https://doi.org/10.37478/optika.v5i2.1070.
Anggraini, S. Y. A. R. S. & Soleh, D. A. (2021). Pengembangan Filter Game Edukasi Berbasis Instagram Pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 145-151. https://doi.org/10.37478/optika.v5i2.1070.
Budi, S. P. Suprapti, Danang, & Febryanahanuji, (2019). Media Pembelajaran E-Learning Dengan Metode Parsing Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran di Sekolah berbasis Web. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, Teknologi Informasi Dan Sistem Komputer, 14(2), 105-115. https://doi.org/10.33998/processor.2019.14.2.664.
Friskawati, G. F, & Sobarna, A. (2019). Faktor Internal Pencapaian Hasil Belajar Pendidikan Jasmani pada Siswa SMK. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(3). https://doi.org/10.17509/jpp.v18i3.15004.
Gunantara, G. Suarjana, M. & Riastini, P. N. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 146-152. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i2.19671.
Darmadi, H. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi. Bandung: Animage
Herlianto, J. I, Suwatno, S. & Herliana, H. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kearsipan smk Administrasi Perkantoran Di SMK Negeri 1 Ciamis. Jurnal MANAJERIAL, 17(1), 70. https://doi.org/10.17509/manajerial.v17i1.9762.
Pitaloka, D. L. Dimyati, D & Edi, P. (2021). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696-1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972.
Pujiasih, E. (2020). Membangun Generasi Emas Dengan Variasi Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. Ide Guru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1)42-48. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.136.
Rahmawati, R. Muttaqin, M & Litiawati, M. (2019). Peran Permainan Kartu Uno Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9(2), 64-75. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v9i2.6221.
Raibowo, S. & Nopiyanto, Y. E. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga & Kesehatan Pada SMP Negeri Se-Kabupaten Mukomuko melalui Pendekatan Model Context, Input, Process & Product (CIPP). Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 146-165. https://doi.org/10.5281/zenodo.3881891.
Shofiyah, N. & Wulandari, F. E. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Melatih Scientific Reasoning Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33-38. https://doi.org/10.26740/jppipa.v3n.p33-38.
Sukarini, K. & Manauba, I. B. S. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 48-56. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32347.
Wisada, P. D. Sudarma, I. K. & Yuda, S. A. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Jurnal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.