Application of the Discovery Learning Learning Model Assisted by Audio Visual Media on Respiratory System Material in Humans

Authors

  • Skilfre Julianty Pelleng State University of Manado, Indonesia
  • Arrijani Arrijani State University of Manado, Indonesia
  • Caroline Manuahe State University of Manado, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.197

Keywords:

Discovery Learning, Audio-Visual Media, Learning Outcomes

Abstract

This study incorporates classroom action research as a means to ascertain the enhancement of student learning results. The participants in this study consisted of 29 students enrolled in the XI IPA class at SMA Negeri 1 Touluaan. The study was conducted over two cycles. The findings from the initial cycle of research indicated that the students' learning outcomes were fully achieved, with a completion rate of 51.72% or 15 students successfully completing their courses. In contrast, the findings of this study reveal that the implementation of the Discovery Learning model, supported by audio-visual media, in teaching the respiratory system in human biology can enhance the learning outcomes of 11th-grade students in SMA Negeri 1 Touluan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 21-28. https://doi.org/10.37478/optika.v5i2.1070.

Anggraini, S. Y. A. R. S. & Soleh, D. A. (2021). Pengembangan Filter Game Edukasi Berbasis Instagram Pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 145-151. https://doi.org/10.37478/optika.v5i2.1070.

Budi, S. P. Suprapti, Danang, & Febryanahanuji, (2019). Media Pembelajaran E-Learning Dengan Metode Parsing Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran di Sekolah berbasis Web. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, Teknologi Informasi Dan Sistem Komputer, 14(2), 105-115. https://doi.org/10.33998/processor.2019.14.2.664.

Friskawati, G. F, & Sobarna, A. (2019). Faktor Internal Pencapaian Hasil Belajar Pendidikan Jasmani pada Siswa SMK. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(3). https://doi.org/10.17509/jpp.v18i3.15004.

Gunantara, G. Suarjana, M. & Riastini, P. N. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 146-152. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i2.19671.

Darmadi, H. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi. Bandung: Animage

Herlianto, J. I, Suwatno, S. & Herliana, H. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kearsipan smk Administrasi Perkantoran Di SMK Negeri 1 Ciamis. Jurnal MANAJERIAL, 17(1), 70. https://doi.org/10.17509/manajerial.v17i1.9762.

Pitaloka, D. L. Dimyati, D & Edi, P. (2021). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696-1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972.

Pujiasih, E. (2020). Membangun Generasi Emas Dengan Variasi Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19. Ide Guru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1)42-48. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.136.

Rahmawati, R. Muttaqin, M & Litiawati, M. (2019). Peran Permainan Kartu Uno Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9(2), 64-75. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v9i2.6221.

Raibowo, S. & Nopiyanto, Y. E. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga & Kesehatan Pada SMP Negeri Se-Kabupaten Mukomuko melalui Pendekatan Model Context, Input, Process & Product (CIPP). Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 146-165. https://doi.org/10.5281/zenodo.3881891.

Shofiyah, N. & Wulandari, F. E. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Melatih Scientific Reasoning Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33-38. https://doi.org/10.26740/jppipa.v3n.p33-38.

Sukarini, K. & Manauba, I. B. S. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 48-56. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32347.

Wisada, P. D. Sudarma, I. K. & Yuda, S. A. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Jurnal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735.

Downloads

Published

2023-09-27

How to Cite

Skilfre Julianty Pelleng, Arrijani Arrijani, & Caroline Manuahe. (2023). Application of the Discovery Learning Learning Model Assisted by Audio Visual Media on Respiratory System Material in Humans. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 129–139. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.197

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.