Implementasi Model Pembelajaran Index Card Match untuk Meningkatkan Partsipasi Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas 3

Authors

  • I’anatul Ashriyah Universitas Islam Negeri. K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Muhlisin Muhlisin Universitas Islam Negeri. K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Abdul Khobir Universitas Islam Negeri. K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2180

Keywords:

Index Card Match, Student Participation, Thematic Learning.

Abstract

The Index Card Match learning model is an active and enjoyable strategy that enhances student involvement in learning activities. This study aims to analyze the implementation of the Index Card Match model in increasing student participation in thematic learning for 3rd-grade elementary school students. The research used a qualitative method with a descriptive approach. The results showed that the Index Card Match model effectively increased student activity in the learning process through paired card matching activities involving questions and answers. Additionally, this model fosters a fun and interactive classroom environment that encourages students to be more confident and expressive. Therefore, the Index Card Match model is effective in boosting student participation and offers teachers an alternative to deliver meaningful and engaging learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir, A., dkk. (2021). Meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran Index Card Match pada pelajaran IPA terpadu. Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(1).

Anggara, P. D., dkk. (2020). Sumber belajar dan media pembelajaran dalam pelaksanaan Kurikulum 2013 di SDN 1 Pidodowetan. Jurnal Sinektik, 3(2).

Euis, K. (2019). Komparasi strategi pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Faisal, & Lova, S. M. (2018). Pembelajaran tematik di sekolah dasar. Medan: Harapan Cerdas.

Fatmawati, E., dkk. (2022). Pembelajaran tematik. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Hamruni. (2017). Strategi dan model pembelajaran aktif menyenangkan. Yogyakarta: Investidaya.

Helmiati. (2016). Model pembelajaran. Yogyakarta: Aswara Pressindo.

Istarani. (2016). 58 model pembelajaran inovatif. Medan: Media Persada.

Martiman, dkk. (2023). Model-model pembelajaran. Sukabumi: CV. Jejak.

Mawardi, A. D., & Aritonang, M. A. (2022). Efektivitas pembelajaran tematik dan model pembelajaran role playing terhadap hasil belajar siswa pada Sekolah Dasar Negeri 2 Bangkal. Pahlawan: Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 18(1), 70–76.

Melindawati, S., Septia, A., & Martha, A. (2022). Peningkatan partisipasi belajar siswa pada pembelajaran IPS dengan metode Index Card Match di kelas V SDN 41 Kuranji Kota Padang. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3).

Ponidi, dkk. (2021). Model pembelajaran inovatif dan efektif. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Prasetio, T. A., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Urgensi pendidikan Pancasila pada mahasiswa di perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8638–8643. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2365

Purwati, N., & Yunisrul, Y. (2023). Pengaruh strategi active learning tipe Index Card Match terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik terpadu kelas III sekolah dasar. e-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 40–49.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Silberman, M. (2016). Active learning: 101 cara belajar siswa aktif. Bandung: Nusa Media.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

I’anatul Ashriyah, Muhlisin Muhlisin, & Abdul Khobir. (2025). Implementasi Model Pembelajaran Index Card Match untuk Meningkatkan Partsipasi Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas 3. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(4), 70–79. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2180

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.