Eksplorasi Validitas dan Reliabilitas Soal Pemahaman Konsep Dalam Asesmen Pembelajaran

Authors

  • Nurul Amelia Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci
  • Selvia Erita Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i1.559

Keywords:

assessment, concept understanding, reliability, validity

Abstract

Students’ understanding of concept can be measured and assessed using mathematical concept understanding test instruments. The instrument to be used must be prepared to meet the criteria for a good instrument. Therefore, the aim of this research is to determine the validity and reliability of students' conceptual understanding questions in learning assessments. This type of research is qualitative research using descriptive methods. Data was obtained through tests and interviews with mathematics subject teachers. The subjects in this research were class IX students at MTsN 2 Kerinci, totaling 22 students in 1 class. Based on the results of validity calculations using the Pearson Product Moment formula and t test, as well as calculations of question reliability using the Cronbach's Alpha formula, it was found that each question item was valid and reliable, so this test instrument can be used to measure students' ability to understand mathematical concepts.

References

Aisyah, N., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar Segiempat. Maju, 8(1), 403–410.

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Siswa. Researcgate, 2, 1–7.

Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179–188. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019

Arsi, A. (2021). Langkah-langkah Uji Validitas Reliabilitas Instrumen Dengan Menggunakan SPSS. 1–8.

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229–239. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5872

Farida, F., & Musyarofah, A. (2021). Validitas dan Reliabilitas dalam Analisis Butir Soal. Al-Mu’Arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 34–44. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v1i1.2100

Hakim, R. Al, Mustika, I., & Yuliani, W. (2021). Validitas Dan Reliabilitas Angket Motivasi Berprestasi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(4), 263–268. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i4.7249

Hardianti, D., & Dermayanasari, D. (2019). Analisis Butir Soal Tes Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Pada Materi Segiempat. METATIKA:Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33–43.

Khaerudin, K. (2015). Kualitas Instrumen Tes Hasil Belajar. Jurnal Madaniyah, 5(2), 212–235.

Kharisma, J. Y., & Asman, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Masalah Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Prestasi Belajar Matematika. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1), 34–46.

Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan Dan Daya Beda Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas III SDN Karet 1 Sepatan. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(2), 198–214. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Nastiti, F. N. F., & Syaifudin, A. H. (2020). Hubungan Pemahaman Konsep Matematis Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP N 1 Plosoklaten Pada Materi Lingkaran. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 8–15. https://doi.org/10.33087/phi.v4i1.80

Ndiung, S., & Jediut, M. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar Berorientasi Pada Berpikir Tingkat Tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 94–111. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6274

Puspasari, H., & Puspita, W. (2022). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Tingkat Pengetahuan dan Sikap Mahasiswa terhadap Pemilihan Suplemen Kesehatan dalam Menghadapi Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65–71. https://doi.org/10.26630/jk.v13i1.2814

Rismen, S., Mardiyah, A., & Puspita, E. M. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 263–274. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.608

Rizal, M., Rifky, A., Kusuma, A. D. W., Arrasyid, M. F., Arifin, M. Z., Pasani, C. F., Juhairiah, J., & Budiarti, I. (2019). Analisis Validitas dan Reliabilitas Soal HOTS Matematika Untuk Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Kelas X. SENPIKA II (Seminar Nasional Pendidikan Matematika), 135–142.

Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 11(1), 41–50.

Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis Minat dan Motivasi Belajar, Pemahaman Konsep dan Kreativitas Siswa terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran dalam Jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika : JUDIKA EDUCATION, 4(1), 41–55. https://doi.org/10.31539/judika.v4i1.2061

Solichah, L. A., & Mariana, N. (2018). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Kelas IV SDN Wonoplintahan II Kecamatan Prambon. Jpgsd, 06(09), 1537–1547.

Solichin, M. (2017). Analisis Daya Beda Soal, Taraf Kesukaran, Validitas Butir Tes, Interpretasi Hasil Tes dan Validitas Ramalan dalam Evaluasi Pendidikan. Dirasat: Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2(2), 192–213. www.depdiknas.go.id/evaluasi-proses-

Suhandi, A., Samsudin, A., & Setiawan, A. (2010). Pengaruh Format Soal Dalam Bentuk Animasi Terhadap Validitas Dan Reliabilitas Tes Pemahaman Konsep Pembiasan Cahaya. Berkala Fisika, 13(2), 25–30.

Utami, Y., Rasmanna, P. M., & Khairunnisa, K. (2023). Uji Validitas dan Uji Reliabilitas Instrument Penilaian Kinerja Dosen. SAINTEK (Jurnal Sains Dan Teknologi), 4(2), 21–24. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Wulandari, T., Ramli*, M., & Muzzazinah, M. (2022). Analisis Butir Soal Dynamic Assessment untuk Mengukur Pemahaman Konsep Klasifikasi Tumbuhan pada Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 191–201. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i1.22082

Zulkarnain, I., & Sari, N. A. (2014). Model Penemuan Terbimbing Dengan Teknik Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 240–249.

Downloads

Published

2024-01-09

How to Cite

Amelia, N., & Erita, S. (2024). Eksplorasi Validitas dan Reliabilitas Soal Pemahaman Konsep Dalam Asesmen Pembelajaran. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 222–231. https://doi.org/10.61132/bima.v2i1.559

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.