Analisis Kemampuan Menulis Permulaan Fokus pada Huruf dan Kata Kelas I SD di Kecamatan Bayang Pesisir Selatan
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1861Keywords:
Beginning writing, qualitative approach, completing letters, distinguishing lettersAbstract
This study was motivated by students' understanding of writing and completing letters and words at the early stages of learning to write. The aim is to improve students' understanding of how to write productively and descriptively. Data were collected through observation, practice questions, and documentation with a qualitative case study approach. The results showed that students were able to write loose letters, distinguish similar letters (b, d, p, q), and complete missing letters and words in the context of words and sentences.
Downloads
References
Aida Hesti Febrina, Asfitri, Y., Chandra, C., & Wijanarko, T. (2024). Analisis kemampuan siswa kelas 5 SD dalam menulis teks persuasif di sekolah dasar. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 3(1), 166–170. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.151
Amri, N. U. R. A. (2023). J h p p, 271–276. (Catatan: Judul jurnal ini perlu dilengkapi untuk kepatuhan APA)
Anggun Floresita Ramadani, Safitri, S. H., Chandra, C., & Wijanarko, T. (2024). Analisis kemampuan menulis teks eksplanasi peserta didik kelas V sekolah dasar. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(3), 219–227. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1489
Azizah, N., Sasa, S., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kemampuan menulis permulaan kelas 1 SD. Pustaka: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(3), 144–155. https://jurnal-stiepari.ac.id/index.php/pustaka/article/view/1473/1367
Chandra, C., Mayarnimar, M., & Habibi, M. (2018). Keterampilan membaca dan menulis permulaan menggunakan model VARK untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 72–80. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i1.100050
Dewi, C. (2018). Penggunaan metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam pembelajaran Bahasa Indonesia menulis permulaan siswa sekolah dasar. Bahastra, 38(1), 8. https://doi.org/10.26555/bahastra.v38i1.8174
Hiskia Sitorus, Sagita, R. D., Rahmadarati, R., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kesulitan keterampilan menulis karangan deskripsi peserta didik fase B di sekolah dasar. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 289–303. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.739
Klawon, M. V., Rabia, S. F., & Purwodjuwono, R. (2024). Analisis kemampuan menulis permulaan siswa kelas II SD Inpres 26 Klamono Kabupaten Sorong. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 18. https://doi.org/10.30742/tpd.v5i2.3467
Kosasih, E. (2013). Pembelajaran bahasa Indonesia yang efektif di sekolah dasar. Yrama Widya.
Lestari, H. D. (2013). Pembelajaran membaca dan menulis permulaan di kelas rendah SD. Universitas Terbuka.
Mawarensa, I. A. (2022). Analisis kemampuan menulis permulaan kelas 1 SD Negeri 3 Sulahan. Jurnal Pendidikan Deiksis, 4(2), 5–9.
Nurhadi. (2005). Wacana dan pengajaran: Sebuah perspektif pragmatik. PT Remaja Rosdakarya.
Nurhayati, H., & Handayani, N. W. L. (2020). Analisis kemampuan menulis permulaan. Jurnal Basicedu, 5(5), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Suyanto, K. K. E. (2010). English for young learners. Bumi Aksara.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Waluyo, H. J. (2002). Menulis secara efektif. PT Grasindo.
Yamin, M., & Ansari, B. I. (2012). Strategi pembelajaran berbasis kompetensi. Gaung Persada Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.