Transformasi Pembelajaran di Masa Pandemi : Dari Tatap Muka ke Dunia Maya

Authors

  • Lisna Syahfitri Universitas Samudra
  • Cut Keumalasari Universitas Samudra
  • Tarisa Sri Ramadhani Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i4.1869

Keywords:

Online Learning, Pandemi covid-19, Transformation

Abstract

The COVID-19 pandemic has drastically changed the way people communicate, especially in the world of education. Learning that previously took place face-to-face has shifted to a virtual system in response to government policies regarding social distancing. This study aims to examine the culture of virtual communication during the COVID-19 pandemic using a literature study approach and secondary data analysis from various trusted sources, including national journals. The results of the study show that virtual communication has become an important part of the learning process during the pandemic. Various platforms such as Zoom Meetings, Google Classroom, and Google Meet are widely used by educators and students to support interaction and the effectiveness of the teaching and learning process. This study also highlights changes in communication patterns, challenges faced by users, and the importance of technological readiness and digital literacy in supporting effective virtual learning during a crisis such as a pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S., & Kurniawan, M. A. (2021). Penggunaan media pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 48–56.

Ariadhy, S. Y., Nurohman, S., Arkum, D., Handini, W., & Ferdiana, F. (2020). Pelatihan pembelajaran jarak jauh di era pandemi COVID-19. Jurnal Anoa, 1(3), 220–226. https://doi.org/10.52423/anoa.v1i3.13640

Awaru, A. O. T. (2017). Membangun karakter bangsa melalui pendidikan berbasis multikultural di sekolah. Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial, 2, 221–230.

Brahma, I. A. (2020). Penggunaan Zoom sebagai pembelajaran berbasis online dalam mata kuliah sosiologi dan antropologi pada mahasiswa PPKN di STKIP Kusumanegara Jakarta. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2), 97–102.

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.

Irmada, F., & Yatri, I. (2021). Keefektifan pembelajaran online melalui Zoom Meeting di masa pandemi bagi mahasiswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2423–2429. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1245

Juniartini, N. M. E., & Rasna, I. W. (2020). Pemanfaatan aplikasi Google Meet dalam keterampilan menyimak dan berbicara untuk pembelajaran bahasa pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 133–141.

Kelana, J. B., Wulandari, M. A., & Wardani, D. S. (2021). Penggunaan aplikasi Zoom Meeting di masa pandemi COVID-19 pada pembelajaran sains. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 18–22.

Kuntarto, E., Sofwan, M., & Mulyani, N. (2021). Analisis manfaat penggunaan aplikasi Zoom dalam pembelajaran daring bagi guru dan siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 49–62.

Monica, J., & Fitriawati, D. (2020). Efektivitas penggunaan aplikasi Zoom sebagai media pembelajaran online pada mahasiswa saat pandemi COVID-19. Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 9(2), 1630–1640.

Munasiah, M., Astuti, L. S., & Auliya, R. N. (2021). Efektivitas penggunaan Google Classroom sebagai media pembelajaran daring. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 31–40.

Mustakim, M. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi COVID-19 pada mata pelajaran matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.

Oktaria, A. A., & Rahmayadevi, L. (2021). Students’ perceptions of using Google Classroom during the COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Management and Innovation, 2(2), 153–163. https://doi.org/10.12928/ijemi.v2i2.3439

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., Putri, R. S., & Santoso, P. B. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. Journal Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. https://ummaspul.ejournal.id/Edupsycouns/article/view/397

Putria, H., Maulana, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi COVID-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460

Riyana, C. (2019). Produksi bahan pembelajaran berbasis online. Universitas Terbuka.

Rosyid, N. M., Thohari, I., & Lismanda, Y. F. (2020). Penggunaan aplikasi Zoom Cloud Meetings dalam kuliah statistik pendidikan di Fakultas Agama Islam Universitas Islam Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 5(11), 46–52.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran daring di tengah wabah COVID-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Sawitri, D. (2020). Penggunaan Google Meet untuk work from home di era pandemi coronavirus disease 2019 (COVID-19). Prioritas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 13–21.

Setiani, A. (2020). Efektivitas proses belajar aplikasi Zoom di masa pandemi dan setelah pandemi COVID-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 523–530).

Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pembelajaran daring kombinasi berbasis WhatsApp pada kelas karyawan prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun. JANAPATI: Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, 8(1), 81–86.

Sudarsana, I. K., Putra, I. B. M. A., Astawa, I. N. T., & Yogantara, I. W. L. (2019). The use of Google Classroom in the learning process. IOP Conference Series: Journal of Physics: Conference Series, 1175(1), 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1175/1/012165

Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Utami, R. (2019). Analisis respon mahasiswa terhadap penggunaan Google Classroom pada mata kuliah psikologi pembelajaran matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 498–502. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29040/12779

Downloads

Published

2025-05-17

How to Cite

Lisna Syahfitri, Cut Keumalasari, & Tarisa Sri Ramadhani. (2025). Transformasi Pembelajaran di Masa Pandemi : Dari Tatap Muka ke Dunia Maya. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(4), 27–35. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i4.1869

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.