Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III di SD Negeri S Kertosari

Authors

  • Melica Rizqi Duwi Septiana Universitas PGRI Silampari
  • Aswarliansyah Aswarliansyah Universitas PGRI Silampari
  • Candres Abadi Universitas PGRI Silampari

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1195

Keywords:

Example Non Example, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the application of the example non example learning model can significantly improve the mathematics learning outcomes of third grade students of Kertosari State Elementary School. This type of research uses experimental methods, with a one-group pretest-posttest design. The place and time of the research was conducted at SD Negeri Kertosari, Musi Rawas Regency with the research time in the even semester. The population of this study amounted to 13 third grade students of SD Negeri S Kertosari, the research sample used saturated sampling technique. Data collection techniques Pre-Test and Post-Test with multiple choice questions as many as 15 items. From the results of data analysis using the Z-test with a significant level of ɑ = 0.05, it was found that Zcount ˃ Ztabel (4.71 ˃ 1.64), so it can be concluded that there are learning outcomes in mathematics of third grade students of Kertosari State Elementary School by applying the example non example learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amar, N., Najib, A., & Febryanti, F. (2019). Efektivitas metode pembelajaran Examples Non Examples terhadap hasil belajar matematika. Journal Peqguruang, 1(2), 168-173.

Anggraini, Y. S., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan model Example Non Example berbantuan media Power Point terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK, 5(1), 368-373.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Azis, T. N. (2019, December). Strategi pembelajaran era digital. In The Annual Conference on Islamic Education and Social Science (Vol. 1, No. 2, pp. 308-318).

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.

Mashuri, S. (2019). Media pembelajaran matematika. Yogyakarta: Deepublish.

Mirdad, J. (2020). Model-model pembelajaran (empat rumpun model pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 15.

Naibaho, A. J., Efendi, S., & Sidabalok, N. E. (2022). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Examples Non Examples terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VI SD. Jurnal Perspektif Pendidikan, 16(2), 224-234.

Ngalimun. (2014). Strategi dan model pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Ruseffendi, E. T. (2006). Pengantar kepada membantu guru mengembangkan kompetensinya dalam pengajaran matematika untuk meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Rusman. (2010). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Shoimin, A. (2014). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science). Jakarta: CV. Rajawali.

Slameto. (2010). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Erlangga.

Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D (23rd ed.). Bandung: Alfabeta.

Sumiati, & Asra. (2009). Metode pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Triwiyanto, T. (2014). Pengantar pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yanti, D. (2021). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran Example Non Example terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI SMA Negeri 1 Pangkalan Koto Baru Kabupaten Lima Puluh Kota (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Published

2024-08-16

How to Cite

Melica Rizqi Duwi Septiana, Aswarliansyah Aswarliansyah, & Candres Abadi. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III di SD Negeri S Kertosari. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(5), 154–175. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1195