Strategi Inovatif Pembelajaran FPB dan KPK dengan Menggunakan Media Congklak untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD

Authors

  • Amanda Nurul Putri Rambe Universitas Negeri Medan
  • Cindy Aulia Br Ginting Universitas Negeri Medan
  • Indah Novita Universitas Negeri Medan
  • Winata Syahputra Saragih Universitas Negeri Medan
  • Elvi Mailani Universitas Negeri Medan
  • Nur Rarastika Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1490

Keywords:

GCF, LCM, Congklak, Mathematics

Abstract

Learning the concepts of Greatest Common Factor (GCF) and Least Common Multiple (LCM) at the elementary school level faces significant challenges due to their abstract and complex nature. This study aims to develop and evaluate the effectiveness of innovative learning strategies using the congklak game in enhancing students' understanding of GCF and LCM concepts. The research employed a Research and Development (R&D) methodology with the ADDIE model, involving 14 fifth-grade students from SDS Nahdlatul Ulama Medan as research subjects. The congklak game was developed as an interactive learning tool that integrates traditional game elements with mathematical concepts. Implementation was conducted through structured phases including needs analysis, media design, prototype development, learning implementation, and outcome evaluation. Research findings demonstrate significant improvements in students' conceptual understanding and learning outcomes. The use of congklak media successfully created contextual learning experiences that enabled students to visualize abstract GCF and LCM concepts through manipulation of congklak seeds. This strategy also increased active student engagement, promoted collaborative learning, and created an enjoyable learning atmosphere. Data analysis showed improved average student scores and higher learning mastery rates compared to conventional teaching methods. This study provides practical contributions to the development of mathematics teaching strategies at the elementary school level, particularly in teaching GCF and LCM concepts. The research findings recommend the use of congklak media as an effective alternative for enhancing the quality of meaningful mathematics learning oriented toward conceptual understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daryanto. (2020). Inovasi pembelajaran di sekolah dasar. Gava Media.

Fauzi, A., Radiusman, R., Rahmatih, A. N., & Restini, N. K. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa SD kelas V dalam menyelesaikan soal pecahan. Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 6(1), 37–49.

Mitfah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat.

Prasetya, W., Suwatra, I. I., & Mahadewi, L. P. (2021). Pengembangan video animasi pembelajaran pada mata pelajaran matematika. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68.

Putra, B. R. (2021). Pengembangan media dakon pembelajaran KPK dan FPB matematika (Dalekmatika) pada siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Qomariyah, I., Habudin, H., & Mu’awwanah, U. (2021). Pengembangan media COGAN (Congklak Bilangan) untuk meningkatkan pemahaman konsep pada materi KPK dan FPB. Jurnal Kependidikan Dasar, 8(2), 133–148.

Rahmawati, A. (2022). Penggunaan permainan tradisional dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 14(2), 123–132.

Saputra, D., & Yanti, R. (2021). Kendala pembelajaran matematika di sekolah dasar: Studi kasus pada materi FPB dan KPK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(3), 201–210.

Sari, M., & Nugraha, T. (2023). Integrasi permainan tradisional dalam pembelajaran kontekstual di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 15(1), 45–56.

Sari, S. G., Ambiyar, A., Aziz, I., & Leffega, C. (2020). Pengembangan media pembelajaran pohon pintar pada materi penjumlahan pada kelas I SDN 52 Parupuk Tabing (Studi berdasarkan asesmen). Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1207–1216.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Titin, dkk. (2023). Memahami media untuk efektivitas pembelajaran. Jurnal Education and Technology.

Wulandari, N., Hidayat, R., & Lestari, S. (2024). Strategi inovatif pembelajaran matematika berbasis media tradisional untuk siswa SD. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 18(1), 87–100.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Amanda Nurul Putri Rambe, Cindy Aulia Br Ginting, Indah Novita, Winata Syahputra Saragih, Elvi Mailani, & Nur Rarastika. (2024). Strategi Inovatif Pembelajaran FPB dan KPK dengan Menggunakan Media Congklak untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 162–169. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1490

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.