Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar : Membangun Generasi Cerdas dan Berintegritas

Authors

  • Nur Khasanah Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Ima Rosila Universitas Islam Negeri K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1874

Keywords:

Character Education, Elementary School, Integration, Integrity-Based Generation, Learning

Abstract

Character education in elementary schools (SD) is an important aspect in shaping a young generation that not only possesses intellectual intelligence but also strong moral values. This article aims to explore how the integration of character education can be applied within the context of learning in elementary schools. This research uses a qualitative method with a literature study approach, reviewing various sources on character education in SD and its implementation practices. The research findings indicate that character education integration can be carried out through a thematic approach in the curriculum, active learning models, and the role of teachers as role models. Challenges faced include time and resource limitations, as well as a lack of cooperation with parents and the community. As solutions, there is a need for the development of a character-based curriculum, teacher training, and the enhancement of synergy between schools, parents, and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annur, Y. F., Yuriska, R., & Arditasari, S. T. (2021). Pendidikan karakter dan etika dalam pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Azri, A., & Raniyah, Q. (2024). Peran teknologi dan pelatihan guru dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 3(4), 4859–4884.

Bukoting, S. (2023). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan, 3(2), 70–82.

Efendi, R., Ningsih, A. R., & SS, M. (2022). Pendidikan karakter di sekolah. Penerbit Qiara Media.

Gusniati, J., Jahera, J., Zulkifli, A., & Ananda, R. (2024). Standar sarana dan prasarana pendidikan dasar dalam meningkatkan proses pembelajaran yang efektif. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-An, 11(2), 572–582.

Hakim, A., Syahril, S., & Abun, A. R. (2023). Peran guru dan manajemen partisipasi orang tua dalam pendidikan karakter di SDIT Jaringan Sekolah Islam Terpadu Kota Bandar Lampung. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1). https://www.jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/7390

Idris, M. (2018). Pendidikan karakter: Perspektif Islam dan Thomas Lickona. Ta’dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 77–102.

Julaeha, S. (2019). Problematika kurikulum dan pembelajaran pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157.

Kamaruddin, I., Zulham, Z., Utama, F., & Fadilah, L. (2023). Pendidikan karakter di sekolah: Pengaruhnya terhadap pengembangan etika sosial dan moral siswa. Attractive: Innovative Education Journal, 5(3), 140–150.

Lubis, R. R. (2018). Historisitas dan dinamika pendidikan karakter di Indonesia. An-Nahdhah: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Keagamaan, 1(2), 70–82.

Maqbulah, A., Sari, Y. N., Budiana, I., Dewi, R. R. V. K., Sukorini, R. S., Yosepin, P., & Hasanah, T. (2025). Pendidikan karakter. Azzia Karya Bersama.

Muhammad, S., Tansah, L., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2024). Penanaman nilai akhlak berbasis pendidikan Islam sebagai landasan teori pendidikan karakter di sekolah. Burangrang: Jurnal Pusat Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (P3M), 2(1), 44–53.

Nafi’, M. (2018). NU dalam perkembangan pemikiran pendidikan Islam. Journal TA’LIMUNA, 1(2), 96–112.

Nafsaka, Z., Kambali, K., Sayudin, S., & Astuti, A. W. (2023). Dinamika pendidikan karakter dalam perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab tantangan pendidikan Islam modern. Jurnal Impresi Indonesia, 2(9), 903–914.

Saputra, A. D., & Tunnafia, A. (2024). Penguatan pendidikan karakter pada anak sekolah dasar. PHENOMENON: Multidisciplinary Journal of Sciences and Research, 2(2), 69–92.

Wahyuni, A. D., Sudiyana, B., & Waldi, A. (2023). Pendidikan karakter: Strategi menghadapi globalisasi. Penerbit Tahta Media.

Yudiyanto, M., Mulyani, A. S., & Kusnadi, R. (2022). Implementasi pemebelajaran Bahasa Indonesia berbasis karakter bersahabat dan komunikatif di SD/MI. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(23), 824–832.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Nur Khasanah, & Ima Rosila. (2025). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar : Membangun Generasi Cerdas dan Berintegritas. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(3), 66–88. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1874

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.