Pengaruh Lingkungan Berbahasa Arab dan Interaksi Sosial terhadap Kemampuan Menulis Bahasa Arab di Lembaga Studi Bahasa Asing Asrama Jalaluddin Ar-Rumi

Authors

  • M. Naufal Al Qurthuby Fuady S. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Munirul Abidin UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2261

Keywords:

Arabic-speaking Environment, Social Interaction, Writing Skills

Abstract

Writing proficiency in Arabic is a complex productive skill that requires mastery of vocabulary, sentence structure, and appropriate language use within context. In foreign language learning institutions such as the Jalaluddin Ar-Rumi Dormitory, the writing process is often influenced by external factors, including the Arabic-speaking environment and social interaction among students. This study aims to analyze the extent to which these two factors affect students' Arabic writing skills. A quantitative approach with a correlational survey design was used. The sample consisted of 40 purposively selected students. Data were collected through a closed-ended questionnaire to measure the Arabic-speaking environment and social interaction, as well as a writing test to assess writing ability. Data were analyzed using multiple linear regression. The results showed that both the Arabic-speaking environment and social interaction had a positive and significant effect on writing skills, with the Arabic-speaking environment having a more dominant influence. These findings highlight the importance of creating a learning atmosphere that actively and interactively supports the use of Arabic. The implications of this study point to the need for strengthening language immersion strategies and structured social interaction programs as integral components in developing Arabic writing proficiency in language institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajyad, M., & Yusuf, K. (2022). Arabic language environment as a development instrument for Arabic language teaching materials for beginners-Lingkungan berbahasa Arab sebagai instrumen pengembangan bahan ajar Bahasa Arab untuk pelajar pemula. An Nas: Jurnal Humaniora, 6(2), 21-31.

Ali, B., & Zulhendra, D. (2025). Penguatan kompetensi Bahasa Arab bagi Mahasantri Ma'had'Aly Syekh Muda Waly Al-Khalidy. Arini: Jurnal Ilmiah dan Karya Inovasi Guru, 2(1), 131-150.

Annisa, M., Arista, D., Udin, Y. L., & Wargadinata, W. (2023). Pemerolehan bahasa Arab sebagai bahasa kedua (kajian psikolinguistik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 12(2), 468-484.

Hasan, H. (2024). Peran Lingkungan Bahasa (Language Environment) dalam Penguasaan Bahasa Arab di Lembaga Pendidikan. Pelita: Jurnal Studi Islam Mahasiswa UII Dalwa, 1(2), 216-225.

Humaedi, H., & Uyuni, Y. R. (2025). Peran Musyrif dalam Membangun Lingkungan Berbahasa di Pondok Pesantren Riyadhussholihiin Kabupaten Pandeglang. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 5(2), 1054-1066.

Jihadiy, M. A., & Yusuf, K. (2022). Lingkungan Berbahasa Arab Sebagai Instrumen Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Untuk Pelajar Pemula. An-Nas: Jurnal Humaniora, 6(2), 21-31.

Mahmudah, M., Nurhadi, N., Setiyawan, A., Issiyah, I. I., & Ramadhan, A. R. (2025). Desain Lingkungan Bahasa Arab Berbasis Cooperative Learning untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Arab Mahasiswa. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 6(1), 130-148.

Miolo, M. I., Makalalag, C., & Adawiyah, R. (2023). Revitalisasi Bahasa Al-Qur'an: Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab di MAN 1 Kotamobagu melalui Arabic Camp. Mohuyula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 22-29.

Mustofa, M. I. F., & Setiawan, R. (2025). MEDIA SOSIAL DAN BAHASA ARAB: STUDI EKSPLORATIF TENTANG PERILAKU BERBAHASA SISWA SMK MUHAMMADIYAH 1 WELERI DALAM KONTEKS PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. As-Sulthan Journal of Education, 1(4), 986-997.

Nurbaiti, A., & Handican, R. (2023). Systemat Literature Review: Peran Lingkungan Bahasa dalam Meningkatkan Keterampilan Siswa Berbahasa Arab. Kilmatuna: Journal Of Arabic Education, 3(1), 1-11.

Prayitno, H. J., Purnomo, E., Kurniaji, G. T., Pradana, F. G., Al Sanaani, A. E., Taha, A. A., ... & Putra, R. I. (2024). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Arab dan Inggris berpendekatan Sosiopragmatik bagi Siswa SMK Muhammadiyah Lampung. Buletin KKN Pendidikan, 169-178.

Rahmat, L. (2025). Eksplorasi Pengalaman Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Media Sosial pada Generasi Z. Banggona Metulura, 1(1), 1-9.

Ramadhani, S., & Ghazi, F. (2024). PENGARUH LINGKUNGAN BAHASA ARAB (BI'AH ARABIYAH) DAN POTENSI BAHASA DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SANTRI DI PONDOK PESANTREN TERPADU USHULUDDIN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1164-1174.

Shidqi, M. H., & Mudinillah, A. (2021). Pembelajaran Bahasa arab dengan memanfaatkan lingkungan berbahasa bagi mahasiswa di Perguruan Tinggi. Jurnal Education and development, 9(3), 170-176.

Sirad, M. C., & Choiruddin, C. (2025). Pendampingan Program Daurah Tadribiyyah Native Speaker untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa Arab Produktif pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab STAI KH. Muhammad Ali Shodiq Tulungagung. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi dan Perubahan, 5(1).

Downloads

Published

2025-07-07

How to Cite

M. Naufal Al Qurthuby Fuady S., & Munirul Abidin. (2025). Pengaruh Lingkungan Berbahasa Arab dan Interaksi Sosial terhadap Kemampuan Menulis Bahasa Arab di Lembaga Studi Bahasa Asing Asrama Jalaluddin Ar-Rumi. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(5), 365–376. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2261

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.