Analisis Kreativitas Peserta Didik Kelas 4 SD Dalam Pembelajaran Menggambar Perspektif

Authors

  • Eva Lailatul Manjilah Universitas Muria Kudus
  • Zuhrotul Isnaini Universitas Muria Kudus
  • Intan Kumala Sari Universitas Muria Kudus
  • Wanda Dwi Nastiti Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.530

Keywords:

Creativity, Drawing, Perspective Drawing, Elementary School

Abstract

This research aims to analyze the creativity of 4th grade elementary school students in learning perspective drawing. This type of research is descriptive qualitative. This research wasconducted at SD 2 Dersalam, 10 November 2023. The subjects used as respondents for this research were grade 4 at SD 2 Dersalam. The data collection techniques used in this research are observation and documentation. The data analysis used is descriptive qualitative. The analysis results obtained from student drawing documentation meet the creativity criteria of high creativity, medium creativity, low creativity and show that drawing using perspective techniques is able to hone students’ creativity, because they are able to be creative according to their own creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrullah, S., Tae, L. F., Irawan, F. I., Ramdani, Z., & Prakoso, B. H. (2018). Studi Sistematik Aspek Kreativitas dalam Konteks Pendidikan. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 187–200. https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.3533

Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Membatik Ecoprint terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusari, 4(2), 1143–1155.

Fazria, M. N., & Wati, T. L. (2022). Analisis Kreativitas Menggambar Imajinasi Peserta Didik Kelas Iv Ditinjau Dari Aspek (Kemampuan Tinggi, Sedang, Rendah) Di Sdn. ELSE (Elementary School Education Journal) Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6, 257–276.

Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2017). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Dominan Siswa Kelas Xi Teknik Gambar Bangunan Smk N 1 Padang Tahun 2016 / 2017. Journal of Civil Engineering and Vocational Education, 5(1), 2175–2182.

Haryono, M., & Harlina, Y. (2020). Meningkatkan Kreativitas Menggambar Menggunakan Media Finger Painting Pada Anak Kelompok B Paud Gentaralia Desa Jambat Akar Kecamatan Semidang Alas Maras Kabupaten Seluma. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 21–30. https://doi.org/10.51276/edu.v1i3.55

Melati, R. S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2021). Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3062–3071. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1229

Pahrul, Y., Hartati, S., & Meilani, S. M. (2019). Peningkatan Kecerdasan Interpersonal melalui Kegiatan Menggambar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 461. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.186

Purnomo, T. W., Ginting, M., & Putri, R. N. (2019). Peningkatan Kreativitas Menggambar Melalui Model Explicit Intruction Pada Siswa Kelas IV SDN Wanasari 12 Cibitung. Seminar Nasional Pgsd Unimed, 2(1), 353–362.

Putri, F. A., Rahmawati, & Suyadi. (2020). Analisis perkembangan seni kreativitas siswa kelas rendah muhammadiyah pajangan 2 yogyakarta 1. 3(1), 1–9.

Putri, F. S., Sudarmawan, A., & Suartini, L. (2023). ANALISIS GAMBAR HASIL KARYA SISWA KELAS IV DAN V SDN 4 JANGKAR SITUBONDO JAWA TIMUR. 13(1), 17–26.

Riyanti, A., Fardani, M. A., & Fajrie, N. (n.d.). S l a m i k a. 5(April 2023), 643–656.

Rupa, P. S., & Yogyakarta, U. N. (n.d.). No Title. 467–476.

Sartika, & Erni Munastiwi. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di TK Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(2), 35–50. https://doi.org/10.14421/jga.2019.42-04

Sartika Ukar, D., Taib, B., & Alhadad, B. (2021). Analisis Kreativitas Menggambar Anak Melalui Kegiatan Menggambar. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 117–128. https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2262

Sitinjak, L., & Kadu, A. U. (2016). Faktor Internal dan Eksternal Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mahasiswa Semester IV Akper Husada Karya Jaya Tahun Akademik 2015/2016. Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 2(2), 23–27.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Eva Lailatul Manjilah, Zuhrotul Isnaini, Intan Kumala Sari, & Wanda Dwi Nastiti. (2023). Analisis Kreativitas Peserta Didik Kelas 4 SD Dalam Pembelajaran Menggambar Perspektif. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 291–300. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.530

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.