Peran Teks Eksposisi dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD

Authors

  • Mutia Casadilla Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1815

Keywords:

Critical Thinking, Elementary Students, Expository Text, Literature Review, Reading Comprehension

Abstract

This study investigates the role of expository texts in enhancing critical thinking skills among fifth-grade elementary school students through a qualitative approach. Data were collected by conducting interviews with five fifth-grade students to explore their experiences and perceptions related to reading expository texts. The findings reveal that engaging with expository texts helps students develop reasoning abilities, stimulates curiosity, and supports the formation of argumentation skills. Students expressed that such texts encouraged them to think more deeply and analyze information logically. The study underscores the importance of integrating age-appropriate expository materials into classroom instruction to foster higher-order thinking. It also highlights the need for teaching strategies that actively engage young learners in reflective and analytical thought processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azzahra, A., Fajar, M. M., Rabbani, S., Chandra, & Suriani, A. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Lancar Level I di Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya (Protasis), 3(1), 171–182.

Chandra, C., Mayarnimar, M., & Habibi, M. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Model Vark Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 72–80. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i1.100050

Fitri, N. L., & Devianty, R. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Berita pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(5), 1513–1524.

Fitri, S. C. (2024). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi. Universitas Lampung.

Fitriyani, R., & Utami, S. (2020). Peningkatan keterampilan menulis teks eksposisi melalui model pembelajaran kontekstual berbasis kalimat efektif pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 55–64.

Harningrum, A. A., Yarmi, G., & Juhana, J. (2022). Hubungan Penguasaan Struktur Kalimat dan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Keterampilan Menulis Eksposisi Siswa Kelas V SDN Wilayah Binaan I Makasar, Jakarta Timur. ELSE (Elementary School Education Journal), 6(1), 141–153. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/else.v6i1.9192

Hurrahmi, M., Putri, W. M., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis Kemampuan Membaca Lancar Level 3 Siswa Sekolah Dasar Dikota Padang. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 304–324. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.741

Husnah, F., Yunia, K. I., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Tantangan dan Manfaat Membaca Intensif dalam Era Digital Di Sekolah Dasar. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 325–338. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.761

Lestari, N. (2021). Pengaruh penggunaan model kalimat terhadap kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 123–132.

Liana, B. (2017). Pengaruh penggunaan media teks narasi sugestif terhadap pembelajaran membaca intensif siswa kelas vii mts al-mursyidiyyah. In Repository.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/36997%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/36997/2/BERNIKA LIANA-FITK.pdf

Nurhaedah. (2024). Model Pembelajaran Reflektif: Menumbuhkan Pembelajar Mandiri di Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Teknologi, 2(1), 1–10.

Pratiwi, D. A., & Rahmawati, Y. (2021). Kemampuan menulis teks eksposisi melalui pendekatan genre-based writing. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 10(2), 89–97.

Putri, A., Putri, H. E., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Kelas V SD. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan, 2(3), 252–261. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i3.772

Saputra, A. (2023). Penerapan model kalimat dalam meningkatkan koherensi tulisan eksposisi siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 11(1), 77–85.

Saputri, N. D., & Nurdin, E. (2021). Pengembangan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar melalui pendekatan literasi informasi. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 123–134.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suhendra, E., Sari, D., & Rizal, M. (2020). Pendekatan berbasis berpikir kritis dalam pembelajaran teks di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(2), 45–59.

Wahyuni, S., & Hapsari, N. (2022). Efektivitas kalimat dalam menulis teks eksposisi: Studi pada siswa kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 9(1), 34–42.

Wulandari, S. (2022). KORELASI KEBIASAAN MEMBACA DENGAN KEMAMPUAN PUBLIC SPEAKING PADA SISWA KELAS 6 SDN 1 BAOSAN KIDUL KECAMATAN NGRAYUN KABUPATEN PONOROGO. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo.

Yanti, N. D., Fadhillah, D., Enawar, E., & Sumiyani, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dalam Keterampilan Menulis Karangan Eksposisi di Kelas V SDN Cirewed, Kabupaten Tangerang. Berajah Journal, 2(1), 49–57. https://doi.org/https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.49

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Mutia Casadilla, Chandra Chandra, & Salmaini Safitri Syam. (2025). Peran Teks Eksposisi dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 249–260. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1815

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)