Penerapan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Teks Diskusi Kelas IX SMP Negeri 36 Semarang

Authors

  • Brillian Syaifullah Universitas Negeri Semarang
  • Khusnul Fadlyanim Universitas Negeri Semarang
  • Fahrudin Bustomi Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Riyadi Widhiyanto Universitas Negeri Semarang
  • Amilia Buana Dewi Islamy Universitas Negeri Semarang
  • Herry Erwanto SDN Pendrikan Kidul Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1183

Keywords:

learning media, canva, text discussion

Abstract

Education is a process carried out to change the mindset and behavior of humans into individuals who have good character, insight, and quality in order to become individuals with dignity. The development of an increasingly advanced era demands that the learning process in schools use technology as a means of supporting learning activities, for example in the use of learning media. One of the learning media that utilizes current technological developments is Canva. This article aims to describe the application of Canva media as a learning medium to examine the structure and language of discussion texts in class IX H Junior High School 36 Semarang. The benefit of applying Canva as a learning medium for studying discussion text material is that students are more interested and find it easier to understand how to study the structure and language rules of discussion texts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azhar, A. (2013). Media pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kemendikbud. (2014). Bahasa Indonesia: Wahana pengetahuan (Edisi Revisi 2014). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia.

Moses, M. (2012). Analisis pengaruh pendidikan, pelatihan, dan pengalaman kerja terhadap produktivitas kerja pegawai Dinas Pertambangan dan Energi Provinsi Papua. Media Riset Bisnis & Manajemen.

Mukhtar. (2013). Metode penelitian deskriptif kualitatif. Jakarta: GP Press Group.

Mulyani, Y. (2014). Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs. Bandung: Yrama Widya.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat, 3(1), Juni.

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(88).

Priyatni, E. T., dkk. (2013). Bahasa dan sastra Indonesia SMP/MTs. Jakarta: Bumi Aksara.

Raaihani, R. (2021). Penggunaan media pembelajaran infografis (Canva) pada materi ekosistem untuk meningkatkan hasil belajar siswa (Skripsi S1, FKIP UNPAS).

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet.

Teguh, T. (2014). Pengantar pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan aplikasi Canva untuk meningkatkan kemampuan menyajikan teks tanggapan kritis melalui pembelajaran berbasis proyek. Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents, 15(1), 128–144.

Utomo, A. P. Y., & Yulianti, U. H. (2017). Pengembangan media interaktif menyunting karangan bermuatan nilai-nilai karakter berbasis TIK pada mata kuliah Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6.

Wulandari, & Mudinillah. (2022). Efektivitas penggunaan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran IPA MI/SD. Jurmia, 2(110).

Published

2024-08-15

How to Cite

Brillian Syaifullah, Khusnul Fadlyanim, Fahrudin Bustomi, Asep Purwo Yudi Utomo, Riyadi Widhiyanto, Amilia Buana Dewi Islamy, & Herry Erwanto. (2024). Penerapan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Teks Diskusi Kelas IX SMP Negeri 36 Semarang. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(5), 69–78. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1183

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)