Etnomatematika pada Alat Upacara Adat dan Alat Mata Pencaharian Etnis Melayu di Museum Negeri Sumatera Utara: Studi Eksplorasi

Authors

  • Ahmadsyah Fauzian Rambe Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Alfito Fatihah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Farizi Aqfi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Siti Zia Hadatul Hasanah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Syifa Husna Ramadhani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wulan Dari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ella Andhany Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1569

Keywords:

Ethnomathematics, Malay Culture, Mathematical Concepts, Traditional Tools, Learning

Abstract

This study examines ethnomathematics in traditional tools of the Malay ethnic group at the North Sumatra Provincial Museum, encompassing ceremonial and livelihood tools. The research employs a qualitative approach using ethnographic methods to explore the mathematical concepts embedded in these objects. Ceremonial tools such as bentan, tiered trays, incense burners, and glass holders were analyzed based on geometric concepts such as circles, cylinders, ratios, and sequences, while livelihood tools such as goat hoofs, horns, sickle, and one-sided fish traps represent spatial geometry, symmetry, and volume concepts. The findings reveal that these traditional objects not only serve practical purposes but also contain mathematical and philosophical values reflecting Malay culture. These tools can be utilized as context-based mathematics learning media, helping students understand mathematics through the lens of local culture. This study emphasizes the significant role of ethnomathematics in integrating education with cultural preservation while strengthening local identity in the era of globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriono, R. (2021). Analisis peran etnomatematika dalam pembelajaran matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370

Anggito, A., & Johan, S. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak.

Jasaputri, D. (2023). Pengembangan instrumen tes HOTS berbasis pendekatan etnomatematika di kelas IX SMP N 1 Pakantan. RELEVAN: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 248–257.

Koentjaraningrat. (1985). Pengantar ilmu antropologi. Aksara Baru.

Lestari, D., & N. Y. (2018). Rekavitilasi Museum Negeri Provinsi Sumatera Utara dengan tema arsitektur vernakular. JAUR: Journal of Architecture and Urbanism Research, 2(1), 32–47. http://ojs.uma.ac.id/index.php/jaur

Lisnani, Z. R. (2020). Etnomatematika: Pengenalan bangun datar melalui konteks Museum Negeri Sumatera Selatan Balaputra Dewa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 359–370.

Manan, A. (2021). Metode penelitian etnografi. AcehPO Publishing.

Marinka, D. O. (2018). Efektivitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia.

Purba, M., & Adhitama, G. P. (2021). Implementasi interior ruang naratif dalam upaya membangun narasi etnisitas pada Museum Negeri Provinsi Sumatra Utara. Serat Rupa: Journal of Design, 5(2), 206–229.

Purba, R. (2019). Perancangan sign system Museum Negeri Sumatera Utara. Jurnal Proporsi, 4(2), 105–114.

Putri Yolanda, A. (2023). Eksplorasi etnomatematika pada artefak peninggalan sejarah di Museum Daerah Kabupaten Langkat. Euclid: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 209–221.

Rahmawati, R. D. (2016). Media pembelajaran matematika buku dongeng anak berbasis cerita rakyat untuk menanamkan konsep matematika dan karakter siswa SD.

Rahmayani, A. L. (2019). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dengan menggunakan media video terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 4(2), 59–62.

Ratna, N. K. (2005). Sastra dan cultural studies: Representasi fiksi dan fakta. Pustaka Pelajar.

Sipahutar, W., & Reflina. (2023). Etnomatematika: Pengenalan bangun ruang melalui konteks Museum Negeri Sumatera Utara. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(3), 1604–1613.

Downloads

Published

2025-01-06

How to Cite

Ahmadsyah Fauzian Rambe, Alfito Fatihah, Farizi Aqfi, Siti Zia Hadatul Hasanah, Syifa Husna Ramadhani, Wulan Dari, & Ella Andhany. (2025). Etnomatematika pada Alat Upacara Adat dan Alat Mata Pencaharian Etnis Melayu di Museum Negeri Sumatera Utara: Studi Eksplorasi. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 253–264. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1569

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.